Sprawdź, w czym specjalizuje się UX writing. Co to za zawód, ile kosztują takie usługi i gdzie można szukać pracy, jeśli chce się zostać UX writerem — na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule. Oto garść praktycznych informacji na ten temat.
Poznaj popularną specjalizację w branży IT. Sprawdź, co warto wiedzieć o UX writingu. Poznaj pracę UX copywritera.
Co to jest UX? Czy znasz to pojęcie?
Słowo UX w języku angielskim, w pełnej wersji oznacza User Experience. W wolnym tłumaczeniu mówi to o sumie reakcji oraz odczuć użytkowników, którzy korzystają z konkretnego produktu. A więc UX polega na projektowaniu tychże doświadczeń i odczuć w taki sposób, aby klient mógł osiągnąć wysoki poziom zadowolenia, nie miał problemów z nawigacją, czy wreszcie – sprawnie wykonał określoną czynność (np. rejestracja, zakup, pozostawienie danych, pozyskanie informacji itp.).
Kim jest UX writer i w jakiej branży pracuje?
UX writer jest odpowiedzialny za tworzenie treści, które pozwalają łatwo, wygodnie, szybko i skutecznie korzystać z danego medium. Specjalista na tym stanowisku dba o to, by treści na www oraz w aplikacjach były przejrzyste, zrozumiałe i zawsze łatwe do odczytania.
Każdy specjalista na tym stanowisku pracy, zajmuje się tworzeniem między innymi:
- treści na strony internetowe (klasyczne serwisy, e-sklepy, a także platformy),
- treści do maili (newsletterów, systemowych, transakcyjnych itp.),
- contentu na potrzeby programów, aplikacji, narzędzi online itp.,
- projektowaniem wszelkiej maści internetowych komunikatów – tak, aby były przejrzyste i zrozumiałe.
Rolą UX writerów jest zatem przygotowywanie, poprawianie i redagowanie m.in. nagłówków, przycisków, akapitów, a także innym nośników informacji.
Z jakimi specjalizacjami ma kontakt UX writer?
UX writer operuje słowem pisanym w sposób podobny do mikrocopy. Krótkie, zachęcające treści mogę spełniać różne cele. Mogą ułatwiać korzystanie z danego nośnika, wywołać chęć posiadania, chęć zdobycia wiedzy lub chęć użytkowania (np. aplikacji). Oczywiście taki zawód jest również powiązany z całą szeroko pojętą branżą IT. A więc UX writer będzie blisko do copywritera, a także trochę do technical writera czy też web writera.
Praca w branży IT jest niezwykle szeroka, a każde stanowisko się ze sobą zazębia. Niemniej jednak każda specjalizacja jest bardzo ważna, a funkcja na poszczególnych stanowiskach pracy jest nieco inna. W ten sposób tworzone treści, systemy, aplikacje doskonale spełniają potrzeby współczesnych odbiorców i umożliwiają korzystanie, z co rusz to nowocześniejszych rozwiązań.
Zarobki UX writera – ile to kosztuje?
Wynagrodzenie UX writera jest zależne od wielu czynników. Doświadczony specjalista będzie droższy od początkującego. Wbrew pozorom na zarobki takiego specjalisty wpływ ma również region Polski: niższe ceny usług są na Podlasiu, a wyższe w zachodniej lub centralnej Polsce.
Za jednorazową współpracę z UX writerem z pewnością trzeba zapłacić kilkaset złotych, ale i tutaj nie jest to żadną regułą. Bowiem zlecenie zleceniu równe nie jest.
Bez wątpienia specjalista z takich branży zarabia więcej niż najniższa krajowa, która od 1 lipca 2024 roku wynosi 4300 zł brutto. Praca w tym zawodzie jest dziś niezwykle ważna, więc pracodawcy doceniają umiejętności swoich pracowników. Ile mogą kosztować takie usługi? Przykładowy cennik znajdziesz tutaj. A jeśli marzysz o tym, by być rozchwytywanym UX writerem, zacznij się uczyć i zbieraj doświadczenie, by w przyszłości móc zarabiać ok. 10 000 zł miesięcznie.
UX writer kontra UX copywriter – podobieństwa i różnice
UX writer i UX copywriter to stanowiska, które są do siebie bardzo zbliżone. I jeden i drugi zawód ma ścisły związek z tworzeniem treści, które są przydatne użytkownikom Internetu. Są to treści, które pomagają korzystać ze stron, z aplikacji, z produktów. Dzięki nim sposób zakupów jest zrozumiały dla każdego. Klient wie, co jest jego obowiązkiem, a czego może wymagać od wirtualnego sprzedawcy, gdy towar nie spełni jego oczekiwań. I właśnie o to tu chodzi – porozumienie, które jest przejrzyste i oczywiste dla dwóch stron.
Znajdź wymarzonego UX writera! Sprawdź, jak to zrobić.
Każdy sektor w Internecie charakteryzuje się nieco inną specyfikacją. Są branże, w których ogromną rolę odgrywa estetyka słowa pisanego. Są takie, w których ważny jest prosty język, ale z zastosowaniem słówek typowych dla danej branży. A więc każda firma powinna poszukać UX writera, który spełni ich wszystkie oczekiwania. Dopasowanie do brandu danej marki wbrew pozorom ma ogromne znaczenie. I warto tego punktu nie pominąć, by współpraca była owocna, a klient przecierał oczy ze zdumienia, gdy zobaczy wypracowany efekt 🙂
Skorzystaj z naszych usług, jeśli szukasz specjalisty z zakresu UX writingu. Jesteśmy do Twojej dyspozycji i chętnie wykonamy zlecenie, które przetestuje nasze umiejętności.