Internet rządzi się swoimi prawami. Nikt chyba nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Content marketing, żeby był skuteczny, wymaga treści. Są one jego niekwestionowanym fundamentem. To od nich zależy powodzenie całej strategii marketingu cyfrowego. Treści, ale nie byle jakich, a dobrych. Niestety każdego dnia świat cyfrowy zalewany jest kiepskimi artykułami, słabymi grafikami i jeszcze gorszej jakości filmikami. I tu na scenę wkracza quality content. Co to jest i z czym to się je? Dowiesz się, czytając dalej.
Czym jest quality content?
Na wstępie wypadałoby napisać, czym tak właściwie jest ten cały quality content. Otóż to nic innego, jak treść dobrej jakości lub inaczej – wartościowa treść. Ale o co konkretnie chodzi? Już spieszę z wyjaśnieniem.
Henry Ford powiedział kiedyś: “Myślenie to najcięższa praca; być może dlatego tak niewielu się jej podejmuje”. I jak by nie patrzeć, jest to całkowita prawda. Aby coś osiągnąć, trzeba pomyśleć, zastanowić się i dopiero wtedy działać. Ta sama zasada działa w content marketingu. Aby osiągnąć sukces, należy przeanalizować oczekiwania odbiorcy, stworzyć dopasowane i poprawne stylistycznie teksty oraz dostosować całość przekazu do potrzeb odpowiednich algorytmów. Czyli w wielkim skrócie – trzeba poświęcić czas i energię na wszystkie te działania. Ale niestety nie wszyscy twórcy widzą taką potrzebę i właśnie dlatego internet przepełniony jest miernością.
Quality content to treści, którym ktoś przeznaczył czas, przemyślał je i odpowiednio uformował, w taki sposób, aby spełniały swoje zadanie. Nie ma znaczenia, czy są to artykuły, dzięki którym zapiszesz się do newslettera, opisy kategorii w sklepie, które zainspirują Cię do zakupu produktu, czy też artykuły blogowe, które przeniosą Cię do konkretnej witryny. Liczy się to, że dzięki wartościowym treściom będziesz w tym miejscu, w którym piszący tekst chciał Cię widzieć, tworząc go.
Quality content — 5 cech charakterystycznych tych treści
Czym się zatem charakteryzuje treść dobrej jakości? Oto 5 podstawowych założeń quality content:
- Forma przekazu — aby treści były łatwo przyswajalne i przyjemne dla oka, powinny spełniać pewne założenia. Długie bloki tekstu zniechęcają. Aby całość była atrakcyjna, musi być odpowiednio podana i napisana odpowiednim językiem. Wiadomo, że odwiedzając stronę poświęconą prawu czy medycynie, odbiorca spodziewać się będzie zupełnie innego stylu wypowiedzi, niż np. na blogach związanych ze sportami ekstremalnymi czy książkami. W relacjach B2B język formalny jest podstawą, natomiast w relacjach B2C jest już dużo większa dowolność.
- Treści dostosowane do potrzeb algorytmów — żeby treści były wartościowe muszą rankować. Muszą na siebie pracować i być widoczne w wyszukiwarce. Podstawą jednak jest działanie SEO. Osiągnąć to możesz dzięki odpowiedniej konstrukcji, dobrze ulokowanym słowom kluczowym, czy też np. zastosowaniu linkowania tam, gdzie jest to możliwe. Tak jak zrobiłam to przed chwilą 🙂
- Aktualne treści — jeśli z jakiegokolwiek powodu zaserwujesz odbiorcy Twojej pracy ściemę i coś, co nie jest zgodne z prawdą, to jak już się pewnie domyślasz, nie będzie to wartościowa treść. Tylko rzetelne i aktualne teksty, filmy czy też obrazy możesz nazwać quality content.
- Treści trafiające do potrzeb odbiorcy — pisząc jakiekolwiek treści do internetu, warto pamiętać, czego odbiorca po niej oczekuje. Jeśli wchodzi na stronę związaną z kulinariami, to oczywiste jest, że treści o kosiarkach nie będą tym, czego szuka. Tworząc zatem treści do internetu, skup się na tym, w jakim celu odbiorca odwiedza tę konkretną witrynę i zaprezentuj mu treści z nią związane.
- Oryginalne treści — nic co zostało już przez kogoś napisane, nie będzie wartościową treścią w kontekście marketingu cyfrowego. Tylko to, co stworzysz samemu, od zera, ma szansę stać się quality content. Jak zaczynałam pisać pierwsze teksty, jak mantrę słyszałam: “żadnego kopiuj-wklej, pisz wszystko sama”. Plagiat, to największy wróg copywritera, dlatego jeśli przyjdzie Ci kiedykolwiek do głowy pomysł na łatwe kilka zdań uzyskane w ten sposób do swojego tekstu, to nie licz na to, że będzie on wartościowy.
Co daje Ci quality content?
Jak już wcześniej wspomniałam, quality content jest podstawą dobrego marketingu cyfrowego. Bez takich treści nie masz szans odnieść sukcesu w internecie i osiągnąć założonych sobie celów. Co jeszcze możesz zyskać, przy wykorzystaniu quality content?
Oto przykładowe plusy wartościowych treści:
- przyciągają i zatrzymują odbiorców na dłużej — jeśli trafisz w potrzeby internatów i stworzysz ciekawe treści, to będziesz w stanie zainteresować odwiedzającego na tyle, żeby zapoznał się z całą umieszczoną przez Ciebie treścią, co w konsekwencji może doprowadzić do kolejnych pożądanych przez Ciebie czynności,
- lepiej się pozycjonują — aby osiągnąć sukces w sieci, trzeba być widocznym. Jest to absolutna podstawa. Wartościowe treści dają Ci dobre wypozycjonowane, co ostatecznie daje Ci dużo większe możliwości na zrealizowanie Twoich założeń,
- angażują odbiorcę do wykonania czynności — dopasowane odpowiednio treści subtelnie krok po kroku przekonują odbiorcę, że najlepsze co może zrobić i na czym niezmiernie skorzysta, jest zapisanie się do newslettera, czy też np. zakup tego jakże wspaniałego produktu 😀.
- mogą być wykorzystywane i udostępniane — im więcej osób zainteresuje się daną treścią, tym lepiej. Dlatego dobra jakościowo praca jest często doceniana i przekazywana innym. A każda nowa osoba jest potencjalnym nowym odbiorcą Twojej usługi.
Podsumowanie: quality content — inwestycja na dłużej
Czy warto zatem inwestować w quality content w kontekście marketingu cyfrowego? Tak, tak i jeszcze raz tak. Bez jakości nie ma niczego dobrego. Nawet najpiękniejsza sukienka słabej jakości nie przetrwa więcej niż jednego prania 🙂 Jakkolwiek dziwnie to nie brzmi, to tak samo jest z treścią. Jeśli nie będzie dobra, nie przetrwa w internecie. Niezależnie zatem czy będziesz tworzył teksty, grafiki czy też filmy do internetu, czy też chciałbyś, aby ktoś zrobił to za Ciebie, pamiętaj, żeby był to quality content.