Każdy, kto kiedykolwiek miał jakikolwiek kontakt z marketingiem w internecie, nie jeden raz musiał spotkać się z pojęciem słów lub fraz kluczowych. W każdym materiale dotyczącym czy copwritingu, czy też sprzedaży online przewijają się te nieszczęsne słowa kluczowe. Czym zatem są te magiczne stwory i jak ich szukać w odmętach internetu? Postaram się przybliżyć Ci ten temat. 

Czym są słowa kluczowe w kontekście SEO?

Słowa kluczowe, frazy kluczowe lub keywords to nic innego jak słowa, lub wyrażenia, które użytkownicy internetu często wpisują w wyszukiwarkę. Są to ich zapytania dotyczące konkretnej treści, które najczęściej pojawiają się w wyszukiwarce. Np. hasło “frazy kluczowe” średnio w ciągu miesiąca jest wyszukiwany 260 razy. Natomiast “słowa kluczowe” mają już 1900 wyszukań. Pamiętaj zatem, że ta sama rzecz, może być opisana na kilka sposobów i warto wiedzieć, które określenie lepiej podbije Twoją stronę. Tak właśnie w wielkim skrócie działają słowa kluczowe. SEO (search engine optimization) to optymalizacja stron pod wyszukiwarki i właśnie dzięki zawartym w nich frazom kluczowym strony stają się widoczne i są automatycznie dopasowywane do danego zagadnienia.

Fraza kluczowa — podstawowe rodzaje

Słowa kluczowe można podzielić na dwa podstawowe rodzaje:

  • frazy informujące — jak sama nazwa wskazuje, mają zadanie informacyjne. Użytkownik nie szuka danego produktu, nie planuje dokonania innych czynności (np. zakupu) poza uzyskaniem konkretnej wiedzy na dany temat. Przykładem takiej frazy jest “stolica Polski” lub “jak zrobić schabowe”.
  • frazy reklamujące lub sprzedające — typowe frazy związane z marketingiem, które mają na celu rozwinięcie Twojego biznesu. Dzielą się one na 3 rodzaje fraz:
  1. Brandowe — są to typowe nazwy produktu lub firmy np. “mleko łaciate” lub “nivea”. Użytkownik ma na celu znalezienie konkretnej marki lub konkretnego towaru. Sprecyzowane intencje pozwalają na bezpośrednie przekierowanie go na daną stronę.
  2. Ogólne słowa kluczowe — są to frazy, które zazwyczaj zawierają 1 lub 2 słowa np. “spodnie” lub “czerwona torebka”. Użytkownik, który wyszukuje po takich słowach wie już, czego chce, ale nie ma do końca sprecyzowanych swoich chęci. Frazy tego typu są dość trudne dla przeciętnego użytkownika, gdyż przebicie się pośród dużych firm jest niezwykle problematyczne i nie zawsze lokalizacyjnie trafione.
  3. Słowa kluczowe na długi ogon (long-tail) — dla przeciętnego użytkownika są to najlepiej rankujące frazy. Zawierają więcej niż dwa człony i są konkretne np. “żółte spodnie z frędzlami” lub “czerwona torebka z wężowej skóry”. Użytkownik internetu, który poszukuje dokładnie określonego towaru, jest potencjalnym odbiorcą Twoich produktów lub usług.

Jak dobierać frazy kluczowe, aby strony rankowały?

To czy Twoja strona internetowa odniesie sukces, zależy w ogromnej mierze właśnie od słów kluczowych, jakie w niej zawrzesz. Dobranie odpowiednich fraz jest podstawą, a żeby zrobić to dobrze, musisz wiedzieć, jakie zapytania są najbardziej popularne wśród innych użytkowników internetu. Jak pozyskać taką wiedzę? 

Po pierwsze — postaw się na miejscu klienta. 

Wyobraź sobie, że to Ty potrzebujesz swoich usług lub produktów i zastanów się, w jaki sposób byś ich szukał. Jakie pytania zadawał i słowa wpisywał w wyszukiwarkę? Pamiętaj, że każdy artykuł lub każda usługa, jaką masz w swojej ofercie powinna mieć odzwierciedlenie w słowach kluczowych 

Po drugie — pamiętaj o terytorium.

Od tego czym się zajmujesz, czy działasz lokalnie, czy masz zasięg krajowy, czy może jeszcze większy zależy też dobór fraz na Twoją stronę. Jeśli działasz lokalnie np. w Krakowie, to klienci z Białegostoku nie będą Twoją docelową grupą odbiorców. Nawet jeśli wejdą na Twoją stronę, to nie będą wartościowym klientem, bo z niej po prostu nie skorzystają. Warto zatem do Twojej frazy dodać przestrzeń, na której terenie wykonujesz swoją działalność. Oczywiście pracując online i oferując swoje usługi lub produkty z wysyłką na terenie całego kraju, nie musisz się w ten sposób ograniczać.

Po trzecie — unikaj ogólnych słów kluczowych składających się z jednego wyrazu.

Jest to po prostu nieopłacalne. W zdecydowanej większości takie frazy generują najniższy CTR (Click-through-rate), czyli współczynnik klikalności oraz niski współczynnik konwersji.

Skąd brać frazy kluczowe?

Żebyś mógł wpleść w tekst słowa kluczowe dotyczące interesujących Cię treści, warto by w pierwszej kolejności je znaleźć 🙂 Skąd zatem brać te frazy, aby sprawdziły się w swojej roli? Gdzie szukać narzędzi do ich wyszukiwania? I które najlepiej się sprawdzają? 

Oto trzy darmowe przykładowe możliwości, które postaram się Ci pokrótce przybliżyć:

  • wyszukiwarka Google,
  • wtyczka Keyword Surfer,
  • Ubersuggest,

Jeśli interesuje Cię ten temat, czytaj dalej!

Wyszukiwarka Google

Zarówno sama wyszukiwarka, jak i podpowiedzi, jakie udziela, są niezwykle istotne w kontekście słów kluczowych. Google jest jedną z najbardziej popularnych wyszukiwarek na świecie, dzięki której za darmo możesz uzyskać popularne i często wyszukiwane frazy. Dzięki podpowiedziom, jakie sugeruje Ci Google po wpisaniu interesującego Cię hasła oraz tym, które wyświetlają się w proponowanych terminach na dole strony, jesteś w stanie uzyskać sporą dawkę wiedzy na temat słów kluczowych z danego zagadnienia.

Wtyczka Keyword Surfer

Bardzo ciekawa wtyczka dedykowana do przeglądarki Google Chrome. Dzięki niej możesz za darmo dowiedzieć się między innymi, jaka jest liczba wyszukiwań danej frazy w ciągu miesiąca oraz poznać % wyników wyszukiwania udostępnionych dla danej frazy. Dodatkowo pokazuje wskaźniki miesięczny ruch na danej stronie oraz koszt kliknięcia, oraz liczbę słów na konkurencyjnych stronach.

Ubersuggest

Jest to program, który tak jak wyszukiwarka Google podpowiada podobne słowa kluczowe, które są często wyszukiwane i na które warto zwrócić uwagę podczas pozycjonowania strony. Dzięki temu programowi nie wszystkie te podpowiedzi masz w jednym miejscu. W darmowej wersji masz dostęp do 3 wyszukań dziennie.

Oczywiście istnieje mnóstwo programów, które mają szerokie możliwości analizy, różnego rodzaju sugestie pytań, podpowiedzi, powiązane słowa, dobierania fraz słów kluczowych itp., ale wszystkie bardziej profesjonalne są już odpłatne. Będą to między innymi Semstorm, Senuto lub Semrush.

Podsumowanie: co to słowa kluczowe? Jak je dobrać i znaleźć?

Słowa słowom nie równe, dlatego warto wiedzieć, co konkretnie powinno znaleźć się na Twojej stronie internetowej, aby pracowała na siebie. Pamiętaj, że rynek jest zmienny i warto od czasu do czasu przeanalizować i dobrać słowa kluczowe, które są aktualne.

Jeśli szukasz profesjonalnej firmy, która dobierze dla Ciebie najlepsze i najbardziej wartościowe frazy kluczowe, skontaktuj się z nami, a my ogarniemy dla Ciebie wszystko!

Ewa Niedziołko-Andrzejewska
Ewa Niedziołko-Andrzejewska

Jestem początkującym copywriterem, ale z dużą dozą determinacji i ambicji. Jako inżynier stąpam twardo po ziemi i wnoszę nowe spojrzenie na copywriting. Uwielbiam nowe wyzwania i ludzi z pozytywną energią. Prywatnie miłośniczka literatury Sapkowskiego i kanapowa fanka wielu sportów 🙂