Marzysz o tym, by Twoja marka osobista była znana w całym regionie, kraju, a może i na całej kuli ziemskiej? Poznaj tajniki profesjonalnego personal brandingu. Sprawdź, na czym polega ta dziedzina i dlaczego warto opierać swoje działania na sprawdzonych formułach. W ten sposób możesz stworzyć mocny wizerunek, który pomoże Ci osiągnąć wyznaczone cele. Poznaj szczegóły.

Co kryje się pod pojęciem personal branding? – definicja

We współczesnym świecie większość ludzi żyje w dużej mierze w świecie wirtualnym. Śmiem twierdzić, że real z wirtualem nie są już nawet sobie równe. Zerkając na polską młodzież, która według najnowszych badań statystycznie spędza przed monitorem około 5,5 godzin dziennie, nie mam już złudzeń, gdzie rozgrywa się ich „być albo nie być”.

Oczywiście ma to wiele, moim zdaniem głównie negatywnych konsekwencji, ale… przykład idzie z góry. Gdyby każdy dorosły spojrzał swój kołnierz (ten rzeczywisty), to z pewnością zachowanie młodzieży przestaje już dziwić. Młodzi tylko naśladują dobrze znany im widok i żyją w wirtualu na wzór swoich ojców, matek, ciotek, wujków, a nawet już i dziadków. – Moim zdaniem to straszne!

Zastanawiasz się, jaki to ma związek z personal branding? A no taki, że już od pierwszych dni obcowania w świecie wirtualnym każdy z nas go tworzy mniej lub bardziej świadomie. W końcu wizerunek w mediach społecznościowych, czyli zdobywanie lajków, odznak liderów i cała masa bzdurnych zachęt sprawia, że ten świat jest tak atrakcyjny. W świecie profesjonalistów personal branding polega na budowaniu osobistej marki. Jednak w tym przypadku nie ma mowy o przypadku. Każdy krok świadomego budowania marki osobistej to profesjonalnie przygotowana strategia. Tutaj każdy detal ma znaczenie!

Na czym polega personal branding?

Podsumowując powyższy akapit personal branding to forma kreowania swojego wizerunku w realnym i wirtualnym świecie. W jaki sposób chcesz być postrzegany? Na czym zależy Ci najbardziej? Chcesz zdobyć wizerunek profesjonalnego i rzeczowego specjalisty z określonej dziedziny? Czy też wolisz być słuchany jako hobbysta, który uwielbia pracować na rzecz innych ludzi? Wizerunek zgodny z personal branding będzie spójny, rozpoznawalny przez potencjalnych klientów oraz atrakcyjny w odbiorze. Przemyślane działania sprawiają, że wartość marki osobistej na rynku szybko rośnie, co przekłada się na generowanie duuużo większych zysków. 

Oczywiście stworzenie personal brandingu najczęściej wiąże się ze współpracą z profesjonalistami ds. wizerunku. Nieco inna perspektywa pozwala uzyskać znacznie lepszy efekt i uniknąć popełnienia przypadkowych błędów. I oczywiście, mając „szefa” nad głową, łatwiej jest być konsekwentnym w dążeniu do osiągnięcia idealnego wizerunku. 

Jakie kanały i narzędzia sprawdzają się w personal brandingu?

Aby trafnie tworzyć personal branding w wirtualnym świecie, konieczne jest prowadzenie mediów społecznościowych. Dziś bez Facebook, Instagrama lub TickTocka (o zgrozo!) regularne publikowanie postów na blogu firmowym lub osobistym. Idealnym sposobem na tworzenie marki osobistej jest również wysyłanie firmowego newslettera, publikacja podcastów na kanałach internetowych takich jak You Tube.

A więc, jeśli zależy Ci na tym stworzeniu personal brandingu, koniecznie wybierz dwa lub trzy kanały komunikacji z potencjalnymi klientami i prowadź je jednocześnie. 

Personal branding — przykłady

We współczesnym świecie marek osobistych jest na pęczki i piszę to z pełną odpowiedzialnością. Idealnym przykładem są choćby sportowcy, którzy dzięki reprezentacji danego kraju otwierają sobie furtkę na prowadzenie dochodowych biznesów, ponieważ  ich marka osobista ma już ogromny potencjał. Mam tu na myśli choćby Roberta Lewandowskiego. Warto w tym miejscu wspomnieć o jego żonie, Annie, która korzystając z popularności męża, zbudowała swoją markę osobistą, znaną na całym świecie. Kolejnym przykładem może być choćby Magdalena Gessler, która została wypromowana jako specjalista od serwowania i gotowania dań. Oczywiście w tym miejscu nie będzie również błędem podania wszystkich polityków, których twarze musimy oglądać na płotach i słupach przed wyborami. Wówczas każdy z nich zbiera żniwo własnej marki, którą udało im się stworzyć jeszcze przed wyborami. Każdy muzyk, aktor, lokalny działacz lub mała rodzinna firma ma swój personal branding. I to właśnie od niego zależy w dużej mierze, to co uda mu się osiągnąć. Jak widać, często gra jest warta przysłowiowej świeczki, więc jest o co walczyć.

Korzyści z tworzenia marki osobistej — poznaj je wszystkie

Zastanawiasz się, dlaczego tak dużo osób lub firm tworzy swoją markę osobistą? Oczywiście dzieje się tak ze względu na zyski. Perfekcyjnie stworzona marka osobista to przede wszystkim duże zasięgi i dużo większe osiągi finansowe. A jeśli firma zarabia więcej, to może się stabilnie rozwijać. Inwestycje są kosztowne w każdej branży. A budowa marki osobistej ułatwia zdobywanie funduszy i sprawia, że są one bardziej płynne.

Marki osobiste pracowników firmy — czy opłaca się je budować?

Jeśli firma inwestuje w rozwój zawodowy swoich pracowników, to idealnym sposobem na budowanie marki osobistej są jej pracownicy. Dużą popularnością cieszy się w ostatnim czasie platforma LinkedIn, na której pracownicy różnych firm publikują artykuły ekspercie, budują swoją markę osobistą, która promuje firmy, w których są zatrudnieni. W ten sposób ich wiedza, kursy z samorozwoju branżowego promują markę, która ich finansuje. 

A zatem promować markę osobistą mogą nie tylko szefowie, ale też ich pracownicy, tworząc społeczność danej marki, by w ten sposób zwiększać jej zasięgi. Jeśli firma zatrudnia kilkanaście osób i każdy pracownik będzie budował swoją markę osobistą w danej branży, podpisując się marką, w której pracuje, zasięgi owej marki poszybują w górę w ekspresowym tempie!

Podsumowanie: personal branding, czyli jak skutecznie zbudować autentyczną markę osobistą

Jeśli nie masz czasu zagłębiać tajników personal branding, zatrudnij od tego specjalistę. A jeśli chcesz powoli, osobiście stworzyć swoją markę osobistą, po prostu wyznacz cel i nie pozwalaj sobie na żadne odstępstwa, które mogłyby popsuć Twój wizerunek. Dbaj o detale i zrezygnuj ze spontanicznych paplanin. W dobie Internetów potencjalnym odbiorcom nie umknie żadne Twoje potkniecie się. 

A ja życzę Ci powodzenia na tej długiej drodze do celu!