Junior copywriter to osoba zajmująca się tworzeniem tekstów reklamowych oraz innych treści marketingowych. Ludzie zatrudnieni na tym stanowisku dopiero rozpoczynają swoją karierę jako copywriterzy. Pracują nad rozwijaniem swoich umiejętności i uzupełnianiem wiedzy z zakresu tej dziedziny.
Młodsi specjaliści od contentu zwykle pracują pod nadzorem bardziej doświadczonych ekspertów z branży, którzy dzielą się swoją wiedzą i spostrzeżeniami. Mogą odpowiadać za pisanie tekstów do różnych projektów. Są to np.: strony i sklepy internetowe, blogi, media społecznościowe, oferty, jak i wiele innych.
Czym zajmuje się junior copywriter? Jakie są jego główne zadania?
Praca na stanowisku młodszego specjalisty – junior copywritera polega między innymi na:
- Tworzeniu tekstów reklamowych, takich jak: slogany, hasła reklamowe, reklamy prasowe, radiowe, telewizyjne ona do internetu.
- Przygotowywaniu scenariuszy do różnego rodzaju reklam.
- Tworzeniu tekstów na strony internetowe, landing pages czy newslettery.
- Aktywnym udziale w różnego rodzaju kampaniach reklamowych – współpracy z grafikami, projektantami czy działem sprzedaży.
- Badaniu rynku i analizie potrzeb konsumentów, aby odpowiednio dostosować teksty do aktualnych wymogów i oczekiwań odbiorców.
- Pisaniu treści sprzedażowych i informacyjnych zoptymalizowanych pod kątem SEO.
- Tworzeniu opisów oraz innych treści do sklepów internetowych.
Junior copywriterzy powinni tworzyć przekonujące teksty, które będą zachęcały odbiorców do podjęcia konkretnego działania – np.: do zakupów czy kontaktu.
Co więcej – kopirajterzy – bez względu na zajmowane stanowisko – muszą być bardzo dobrze zorientowani w mechanizmach marketingu i potrafić dostosować swoje teksty i ich treści do konkretnej grupy.
Jak zostać junior copywriterem? Wymagania i doświadczenie zawodowe.
Z uwagi na specyfikę tego stanowiska, aby zostać junior copywriterem, nie ma konkretnych wymagań edukacyjnych. Ważne jest, aby mieć wiedzę z zakresu marketingu i umiejętność poprawnego pisania tekstów.
Doświadczenie zawodowe nie jest konieczne, ale może być bardzo pomocne w pozyskiwaniu pierwszych zleceń jako junior copywriter. Można je zdobywać np.: poprzez praktyki lub staże w agencjach marketingowych.
Niezależnie od wykształcenia i doświadczenia, ważne jest, aby ciągle się rozwijać i poszerzać swoją wiedzę z zakresu copywritingu, jak i szeroko pojętego marketingu.
Szkolenia i kursy dla młodszego copywritera – gdzie szukać dodatkowej wiedzy?
Istnieje wiele możliwości, gdzie można zdobyć wiedzę i umiejętności jako junior copywriter. Oto kilka z nich:
- Szkolenia i kursy online – obecnie na rynku działa wiele firm oraz innych “doświadczonych” copywriterów oferujących szkolenia i kursy z zakresu copywritingu i marketingu, jak również samego pisania.
- Książki, artykuły, podcasty i newslettery – istnieje wiele książek, artykułów oraz innych form przekazu, które mogą pomóc w rozwoju.
- Doświadczenie praktyczne – najlepszą metodą na zdobycie jakichkolwiek umiejętności – jest zdobywanie rzeczywistych zleceń. Można rozpocząć od pisania dla znajomych lub małych przedsiębiorstw, a następnie stopniowo zwiększać skalę projektów i działać na większą skalę.
Praca początkującego copywritera – wymiar czasu pracy oraz możliwości rozwoju zawodowego
Wymiar czasu pracy junior copywritera zależy od rodzaju zatrudnienia. Jeśli pracujesz w agencji reklamowej lub innej firmie, będziesz mieć określony wymiar czasu pracy w umowie. Najprawdopodobniej będzie to pełen etat, czyli 8 godzin dziennie, 5 razy w tygodniu.
Jeśli pracujesz jako freelancer, masz większą elastyczność w kwestii czasu pracy, ale musisz pamiętać o terminach zleceń i dostosować swój grafik do nich. Bowiem terminowość w tego rodzaju pracy jest bardzo ważna – dobrze postrzegają to odbiorcy.
Ile zarabia junior copywriter? Od czego zależą jego stawki?
Wynagrodzenie junior copywritera również zależy od rodzaju zatrudnienia. W agencjach reklamowych stawki wynagrodzenia mogą być między innymi uzależnione od wielkości firmy, lokalizacji oraz doświadczenia zawodowego. Średnio jest to około 4 – 6 tysięcy złotych miesięcznie. W przypadku freelancerów – wynagrodzenie jest zależne od ilości zleceń i ich wielkości, a także samodyscypliny. Pracując “na własną rękę” copywriter może zarobić od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. Chociaż w przypadku początkujących specjalistów od contentu – będzie to zazwyczaj ta dolna granica.
Z reguły stawki dla junior copywritera są niższe niż dla doświadczonych osób. Jednak z czasem, wraz ze wzrostem doświadczenia i umiejętności, można oczekiwać również wzrostu samego wynagrodzenia.
Jeśli chodzi o możliwości rozwoju zawodowego, junior copywriterzy mogą stopniowo awansować na wyższe stanowiska np.: na senior copywritera, a z czasem mogą zostać nawet menedżerami ds. marketingu lub reklamy czy nawet zajmować stanowiska zarządzające.
Praca na stanowisku junior copywriter. Podsumowanie i dlaczego warto?
Praca na stanowisku junior copywritera to doskonała okazja do rozwoju umiejętności pisania i kreatywnego myślenia, a także poznania branży reklamowej od podszewki. Jest to również dobra okazja do nauki od bardziej doświadczonych kolegów z zespołu i zdobycia cennego doświadczenia, które może pomóc w dalszej karierze zawodowej. Warto również pamiętać, że praca w branży reklamowej to bardzo dynamiczne środowisko, więc zatrudnienie na stanowisku junior copywritera może być bardzo interesujące i rozwijające.