Fotografia jest branżą, która od wielu lat jest stale w rozwoju. Nie dość, że bezustannie możemy udoskonalać sprzęt fotograficzny i akcesoria z nim związane, to jeszcze możemy podnosić swoje kompetencje i korzystać z zakresu fachowej wiedzy, dotyczącej konkretnej dziedziny tego obszaru. Dziś skupimy się na rodzajach fotografii – co daje taka wiedza? Za chwilę przekonasz się sam.
Sprawdź, czym charakteryzują się poszczególne rodzaje fotografii. Poznaj je wszystkie.
Fotografia – co warto o niej wiedzieć?
Jeśli chcesz uwiecznić wspomnienie, przedłużyć trwałość niezapomnianych wrażeń lub po prostu pokazać światu swój produkt — dobry fotograf spełni Twoje oczekiwania. O ile wspomnienia z życia prywatnego możemy uwiecznić przy użyciu podręcznego smartfona, to już profesjonalnej sesji zdjęciowej nim nie zrobimy. W takich sytuacjach, gdy wiemy, że zdjęcie ma być po prostu świetne, warto najpierw określić jego cel. I wówczas poszukać odpowiedniego specjalisty lub nauczyć się samodzielnie wykonywać zdjęcia zgodnie z określonymi zasadami. Z pewnością wśród nas znajdą się wielbiciele samouczków, jak i tacy, którzy wolą drogę na skróty — zapłacić za wysokiej jakości usługę. Do której grupy należysz Ty?
Jakie są najpopularniejsze rodzaje fotografii?
Można by pomyśleć, że fotografia to fotografia i nie ma co tutaj dzielić włosa na czworo, jednak w praktyce wygląda to zgoła inaczej. Fotograf ślubny bowiem, zrobi świetną sesję ślubną i relację z wesela, ale serii zdjęć produktowych już nie zrobi, ponieważ jego sprzęt będzie nieodpowiedni lub zabraknie mu właściwych akcesoriów, umiejętności. I właśnie dlatego, wybór specjalisty ma znaczenie. A więc poznaj teraz najpopularniejsze rodzaje fotografii. Ten podział został zrobiony na podstawie przeznaczenia poszczególnych rodzajów zdjęć.
#1 Fotografia reklamowa
Zdjęcia reklamowe wraz z niezbędną obróbką wykorzystywane w celach promocyjnych to możliwość zwiększenia sprzedaży, zwrócenia uwagi odbiorcy na ofertę oraz sprawienia, że zacznie pragnąć Twojego produktu, który pomoże mu rozwiązać jego problem. Dobra reklama, w której fotografia gra pierwsze skrzypce (a w zasadzie cała kampania reklamowa), to klucz do Twojego sukcesu, i właśnie dlatego warto zadbać o owocną współpracę z fotografem reklamowym.
#2 Fotografia produktowa
Tutaj fotograf skupia się na jednym produkcie, co finalnie może potencjalnemu klientowi pokazać jego wszystkie zalety, piękno oraz zastosowanie wybranego asortymentu. Z pewnością nie raz i nie dwa w świecie internetowym widziałeś taką sesję. Jednolite tło (choć nie zawsze), dobre oświetlenie i do tego produkt. Fotografia produktowa obejmuje np. biżuterię, elektronikę, wyposażenie do domu oraz wiele innych sektorów sprzedażowych.
#3 Fotografia dokumentacyjna
Ten rodzaj fotografii skupia się na przedstawieniu dzieł sztuki, obiektów architektonicznych lub rzemiosł artystycznych. Ta wąska dziedzina jest jednak często wykorzystywana podczas tworzenia ofert reklamowych obiektów takich jak muzea, filharmonie lub przed organizowaną wystawą.
#4 Fotografia rodzinna
Większość z nas miała przyjemność chociaż raz w życiu uczestniczyć w fotografii rodzinnej. Są to sesję, które po prostu przedstawiają członków rodziny i nie musimy do tego uczestniczyć w szczególnych spotkaniach okazjonalnych. Są bowiem klienci, którzy w każdym roku zamawiają taką sesję dla swojej rodziny, by na przestrzeni lat, widzieć jak zmieniają się ich bliscy. Swoją drogą, takie zdjęcia to piękna pamiątka.
#5 Fotografia okazjonalna
W tym przypadku mamy do czynienia za zdjęciami, które są robione z powodu chęci utrwalenia jakiegoś ważnego wydarzenia. Fotografia okazjonalna to między innymi sesja z okazji chrztu świętego, komunii świętej czy też ślubu. Ale równie dobrze może to być sesja urodzinowa lub z okazji jubileuszu firmy.
#6 Fotografia weselna
Tu mieszczą się wszystkie sesje związane ze ślubem. Dobre fotki w tych wyjątkowych okolicznościach są szczególnie pożądane, i właśnie dlatego specjaliści z tej branży wciąż muszą się rozwijać, szukając nowych rozwiązań technologicznych, jak i tworząc nowe trendy kadrowe. Zdjęcia z wesela, sesja ślubna, fotografia z ceremonii w kościele to rodzaje zdjęć fotograficznych, które znajdują się niemal w każdej rodzinie.
#7 Fotografia biznesowa
Odpowiedni profil, elegancka odzież, właściwe ustawienie sylwetki to tylko niektóre elementy, na które zwraca uwagę fotograf biznesowy. Tu nie ma wątpliwości, każde zdjęcie ma wzbudzać zaufanie, reklamować markę, lub pokazywać jej profesjonalizm. Jednak dobry specjalista osiągnie taki efekt bez mrugnięcia okiem (a może obiektywem?).
#8 Fotografia eventowa
Skrupulatnie przygotowywane eventy firmowe, wydarzenia lokalne, wystąpienia publiczne to fragment aktywności, która również jest uwieczniana na fotografiach. I właśnie dlatego, możemy skorzystać z oferty fotografów specjalizujących się tylko w tej wąskiej dziedzinie. Jeśli planujesz ważne wydarzenie, koniecznie zadbaj o odpowiednią foto oprawę, by zostało ono w pamięci znacznie dłużej niż tylko jeden dzień.
#9 Fotografia sportowa
Sesje zdjęciowe w ruchu to nie lada wyczyn. Jak złapać w obiektywie aparatu piłkarza, który biegnie z piłką lub siatkarkę podczas serwowania? Specjaliści od zdjęć sportowych nie mają problemu z uchwyceniem tego co nieuchwytne 🙂
Po co mamy dostęp do tylu rodzajów fotografii?
A no po to, by mieć wybór. Każdy współczesny człowiek lubi mieć wybór. A współpraca z profesjonalistą powinna być czymś więcej niż tylko zrobieniem zdjęć w byle jakim trybie. Poziom usług mamy obecnie na bardzo wysokim poziomie, dlatego większość klientów ma niezwykle dokładnie sprecyzowane oczekiwania. A dobry fotograf je spełni, jeśli ma ku temu warunki. I właśnie dlatego warto korzystać z różnych rodzajów fotografii. Potocznie mówimy często, że jak ktoś jest od wszystkiego, to jest od niczego. A czy to prawda, to niech każdy odpowie sobie sam.
Ile kosztuje profesjonalna sesja zdjęciowa?
Cena profesjonalnej sesji zdjęciowej jest ściśle zależna od rodzaju zdjęć. Sesja fotograficzna z okazji ślubu może kosztować kilka tysięcy złotych, a za sesję produktową jednego przedmiotu zapłacimy kilkaset złotych. Cena jest również zależna od lokalizacji studia fotograficznego i obszaru, na którym są świadczone usługi. Mobilne studio fotograficzne również dopasowuje cenę swoich usług do obszaru, po którym się porusza (tak, są i takie firmy 🙂). Oczywiście, fotograf, który uczy się, będzie tańszy od „starego wyjadacza”. W moim odczuciu najważniejsze jest portfolio – to ono powinno decydować o tym, z kim chcemy współpracować. (W sumie wspólne flow też się przyda).
Zadbaj o dopasowanie fotografa i sprzętu do własnych potrzeb – to przepis na fotograficzny sukces
Jeśli uda Ci się znaleźć odpowiedniego specjalistę do wybranego rodzaju fotografii, to z pewnością jesteś w połowie drogi do sukcesu. Wbrew pozorom, to, w jaki sposób pokazujesz swój produkt światu, wpływa na to, jak często ludzie po niego sięgnąć. W fotografii liczy się poczucie estetyki, odpowiednie światło, ustawienie produktu – po prostu szczegóły mają moc. Jeśli obcowanie z obiektywem aparatu jest Ci obce, skorzystaj ze wsparcia profesjonalistów. Solidny sprzęt to duży wydatek, a jednorazowa sesja produktowa może okazać się niewielkim kosztem.
A jeśli szukasz profesjonalistów, którzy wykonają całą pracę za Ciebie, skontaktuj się z naszym zespołem. Jesteśmy do Twojej dyspozycji.