Szukasz branży, w której stawia się na elastyczny czas pracy i umożliwia się kreatywną realizację poszczególnych zleceń? Poznaj tajniki zawodu copywritera. Sprawdź, jak zacząć i jak stać się profesjonalistą w swoim fachu. Dzięki odpowiednim predyspozycjom możesz ruszyć na podbój internetowego światka. Zastanów się, czy ta opcja pasuje do Twoich preferencji i zacznij pracę w zawodzie copywritera.
Sprawdź, jak zacząć pracę w zawodzie copywritera. Jak stać się profesjonalistą w Internecie?
Jak zostać copywriterem, czyli od czego zacząć pracę w tym zawodzie?
Praca w zawodzie copywritera nie musi być trudna, ani też żmudna. Swoją przygodę z pisaniem tekstów na zamówienie możesz zacząć całkiem przypadkiem. Jednak, jeśli takie szczęście Cię jeszcze nie dopadło, możesz podjąć odpowiednie kroki i stać się specjalistą w tym ciekawym zawodzie. A więc chcesz wiedzieć, jak zostać copywriterem? Jeśli pisanie jest jednym z Twoich talentów i chcesz podszlifować swoje dotychczasowe umiejętności, znajdź odpowiedni kurs pisania. Możesz też wybrać jednego z wielu popularnych coachów, pod którego okiem rozwiniesz pisarskie skrzydła. Forma pracy 1:1 jest praktyczna i pozwala szybko nabyć odpowiednie umiejętności, co w praktyce przełoży się na znalezienie pracy marzeń w krótkim czasie.
Oczywiście możesz do wszystkiego dochodzić samodzielnie. Zastanów się tylko, czy rzeczywiście wolisz wybrać długą i krętą drogę, by wypracować swój pisarski styl i stać się copywriterem z prawdziwego zdarzenia.
Początek drogi copywritera — studia czy kursy?
Wbrew pozorom, aby zostać copywriterem, wcale nie trzeba od razu wybierać się na studia pisarskie. Aby zdobyć niezbędną do pracy wiedzę podstawową, warto jednak znaleźć wysokiej jakości i merytorycznie przygotowane kursy. Na rynku istnieje wielu mentorów w tej branży, którzy obejmują troskliwą opieką swoich kursantów i wspierają ich podczas pierwszych kroków w pracy zawodowej.
Pierwsze umiejętności można zdobyć również na stażu lub bezpłatnych praktykach. Taka współpraca to ciekawa forma, która pokazuje, jak wygląda praca w zawodzie „od kuchni”. Deadline, kontakt z klientem, słownictwo branżowe to wiedza, którą ciężko zdobyć w czasie nauki teoretycznej. Tym bardziej że każda firma pracuje według nieco innych standardów.
Profesjonalny copywriter — co trzeba umieć, by nim zostać?
Profesjonalizm w każdym zawodzie związany jest między innymi ze zdobywaniem doświadczenia w wybranej branży. Oczywiście można pracować latami w jakiejś branży i w ogóle nawet nie myśleć o rozwoju zawodowym. Ale jeśli lubisz błyszczeć na podium (np. niczym Winkler ze sportowym pucharem w dłoni 😀), to po prostu podejmij wyzwanie. Trenowanie umiejętności, dociekliwość, rzetelna praca i stosowanie się do wytycznych szybko przełożą się na zadowolenie Twoich klientów. Aby stać się profesjonalnym copywriterem, warto też zadbać o terminowość, dokładność oraz czytanie między wierszami z copywriterskich briefów.
Jak zostać dobrym copywriterem?
Dobry copywriter to ktoś pomiędzy copywriterem i profesjonalnym copywriterem. Można oczywiście godzinami polemizować nad tym, czy ktoś jest dobry, czy słaby. Jednak, jak to mówią w jednej z wielu popularnych religii „po owocach ich poznacie”. Tak, dobry copywriter nie ma czasu na nudę. Zawsze jest zarzucony zleceniami i ledwo wyrabia na zakrętach — ujmując takie zdarzenia kolokwialnym językiem. Na dobrego copywritera oczywiście warto poczekać. Często tworzą się do niego kolejki, które sprawiają, że nocki są regularnie zarywane a mózg wyprany wiedzą z różnych branż. W końcu dobry copywriter jest wszechstronny i potrafi napisać niemal na każdy temat.
I jak, dasz radę stać się dobrym copywriterem? Podniesiesz białą rękawiczkę i będziesz walczył o ten tytuł niczym o swój honor?
Formy rozliczenia a współpraca z copywriterem
Każdy copywriter może wybrać odpowiednie dla siebie warunki współpracy. Podobnie wygląda ta kwestia z punktu widzenia pracodawcy. Jednym zależy na tym, by pracownik był dostępny przez 8 godzin, inni nacisk kładą na terminowe oddawanie zleceń. W zależności od oczekiwań dobierana jest forma rozliczenia.
A tutaj do wyboru mamy umowę o dzieło, umowę zlecenie, własną działalność gospodarczą, w której rozliczeń dokonuje się na podstawie wystawianych faktur, a także praca na etacie.
Oczywiście copywriterze zaliczają się do tych zawodów, które często korzystają z pracy w trybie home office.
Co jeszcze warto wiedzieć, by zacząć pracę w zawodzie copywritera?
Praca w zawodzie copywritera to bez wątpienia duże wyzwanie. Jasność umysły pozwala przetwarzać większe ilości treści. Wysoka jakość tworzonych treści wiąże się dodatkowo z mniejszą ilością poprawek. A więc dobry lub profesjonalny copywriter nie powinien nadużywać alkoholu, lub środków odurzających. Wskazane są jednak duuuuże ilości mocnej kawyyyy, która postawi Cię na nogi nawet wtedy, gdy dzień rozpoczyna się w środku nocy (tak, tak, takie rzeczy zdarzają się w realu, a nie tylko w filmach). Nastaw się na drążenie różnych tematów, długie negocjacyjne rozmowy z klientami, ćwicz wszechstronność swojego umysłu i pracuj. Tak w wielkim skrócie można opisać drogę na copywriterski szczyt. A jeśli po kilku miesiącach tudzież latach, pisanie będzie wciąż sprawiało Ci radość, staniesz się specjalistą z prawdziwego zdarzenia.
Instrukcja krok po kroku jak zostać copywriterem
Reasumując, raz jeszcze w dużym uproszeniu, aby stać się copywriterem warto:
- zastanowić się, czy pisanie może stać się Twoją pasją,
- znaleźć coacha lub kurs copywritingu,
- ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć,
- poszerzać grono swoich klientów,
- dbać o precyzję, profesjonalizm i unikalność tworzonych treści,
- zarywać nocki, dopóki nie nauczysz się dobrze planować swojej pracy,
- czuć satysfakcję bez względu na poziom wyrzeczeń (z przymrużeniem oka 😀).
Copywriter stacjonarny — gdzie szukać pracy?
W zawodzie copywritera możesz pracować stacjonarnie lub online. Wiele firm zatrudnia pracowników w formie zdalnej, co jest wygodne, ponieważ nie musisz martwić się o zlecenia. Copywriterzy są zatrudniani w firmach, które zajmują się sprzedażą, marketingiem w social mediach np. prowadzenie LinkedIn oraz w takich, które przyjmują zlecenia na video marketing. Jak widzisz copywriting to nie tylko pisanie — ta branża rozrosła się i dotyczy znacznej części e-commerce, a także handlu stacjonarnego. A więc praca w biurze na etacie w zawodzie copy też jest możliwa.
Drugą opcją jest copywriter freelancer, czyli tekściarz z własną działalnością. W tej opcji wszystkie koszty związane z prowadzeniem firmy są po Twojej stronie, ale Twoi klienci płacą wyższą stawkę, która już bez pośredników trafia na Twoje konto (oczywiście nie można pominąć tutaj US, który zawsze wyciąga „rękę” po swoją część daniny).
Zastanów się, czy ta praca jest dla Ciebie. A jeśli Twoja odpowiedź jest twierdząca, to daj znać w komentarzu, od czego chcesz zacząć pracę w tym modnym zawodzie.