Fotografowanie jedzenia to bardzo wdzięczny temat, który może zaowocować inspirującymi obrazami i zwiększoną liczbą klientów. Wszyscy codziennie jemy i kiedy zobaczymy ciekawe zdjęcie przedstawiające apetyczne danie, na pewno sprawdzimy, przez kogo zostało przygotowane i czy przypadkiem nie możemy zjeść go w pobliskiej restauracji. Sprawdź, jak robić atrakcyjne zdjęcia jedzenia, którymi możesz promować swój biznes w Internecie!

Na czym polega fotografowanie potraw?

Fotografia jedzenia przedstawia barwną i atrakcyjną potrawę, która pobudza zmysły i wyobraźnię odbiorcy. Patrząc na pięknie zdjęcie, wyobraża sobie smak dania, jego zapach i konsystencję. Gwarantuję, że obrazek przedstawiający “coś na ząb” obudzi jego apetyt i sprawi, że zechce zjeść dokładnie to danie.

Komu są potrzebne zdjęcia przedstawiające potrawy?

Fotografia kulinarna jest dzisiaj obowiązkowa dla wszystkich osób pracujących w branży gastronomicznej. Jest koniecznością do internetowego promowania: restauracji, cukierni, kawiarni, autorów książek kucharskich i blogów kulinarnych, kucharzy, którzy chcą pokazać swój talent i budują portfolio oraz firm produkujących zdrową lub lokalną żywność. Im bardziej efektowne zdjęcie, tym więcej obserwatorów, a co za tym idzie? Także klientów!

Jak robić zdjęcia dań, aby wzbudzały apetyt obserwatorów?

Po pierwsze, odpowiednia stylizacja ma znaczenie! Nałóż na talerz niewielką ilość jedzenia i ładnie je wyeksponuj. Pamiętaj, by udekorować potrawę warzywami, owocami, kiełkami lub ziołami. Produkty wyłóż na ładne naczynia i znajdź oryginalne przedmioty, które mogłyby podkręcić tło. Kompozycja jest bardzo ważna, by osiągnąć upragniony efekt.

Dbaj o odpowiednie kolory. Przy stylizacji potraw zastosuj koło barw. Bez trudu znajdziesz je w sieci. Pomoże Ci wybrać trzy doskonale pasujące do siebie kolory i wskaże te, które się ze sobą ewidentnie „gryzą”. Dzięki temu Twoje zdjęcia potraw będą kolorowe, ale także spójne i piękne. Doskonale współgrają ze sobą kolory: zielony, pomarańczowy i fioletowy lub niebieski, czerwony i żółty.

Zastosuj zasadę trójpodziału. Zdjęcie dzieli się na 3 części w pionie i w poziomie. Tam, gdzie łączą się ze sobą linie, są tak zwane mocne punkty. Umieść tam swoją potrawę, a jeszcze bardziej uwydatni jej piękno. To właśnie ona będzie przykuwać wzrok odbiorcy.

Korzystaj z naturalnego światła. Sztuczne światło jest zbyt intensywne i sprawi, że potrawa będzie po prostu płaska. Obserwuj nasłonecznienie miejsca, gdzie będziesz robić zdjęcia potraw. Fotografuj rano lub po południu, a zbyt ostre wiązki światła zmiękczaj poprzez zastosowanie blendy lub zwykłej firanki. Znakomicie rozproszy światło i nada fotografii jedzenia naturalnego efektu.

Jakie będzie najlepsze tło, aby fotografia jedzenia była godna uwagi? Zdjęcia możesz robić praktycznie wszędzie: na kamiennym blacie kuchennym, drewnianym stole, deskach do krojenia, siatce metalowej, płytkach, betonie, trawie, lnianej ściereczce, a także trzymane w rękach przez drugą osobę. Warto jednak także skorzystać z gotowych szablonów, najlepiej w kolorze białym, beżowym, szarym lub antracytowym. Wybierając naczynia do fotografowania jedzenia, pomyśl także o neutralnych kolorach i obłych kształtach, aby nie były zbyt charakterystyczne. Są uniwersalne i możesz je wykorzystać do niemal każdej sesji.

Wybierz odpowiednią perspektywę do robienia zdjęć jedzenia. Najbardziej popularne są trzy z nich:

1. zdjęcie robione z góry,

2. fotografowanie od boku,

3. pod kątem 30-60 stopni, czyli zdjęcie widziane na talerzu, kiedy siedzisz przy stole.

Ostatnia perspektywa jest bardzo popularna w fotografii kulinarnej. Wyraźnie ukazuje pierwszy plan zdjęcia, a potrawy są trójwymiarowe i wyglądają smakowicie.

Nigdy nie zapominaj o końcowej obróbce zdjęć. Podkręcenie kolorów i „przesunięcie kilku suwaków w programie” może zdziałać cuda. Skorzystaj z dobrego programu lub aplikacji w telefonie.

Czy warto? Jakie korzyści może przynieść Ci współpraca z profesjonalnym fotografem kulinariów?

Zastanawiasz się, jak zrobić zdjęcie pizzy, burgera, pierogów, zup lub innych dań, które przygotowujesz, by przyciągnąć więcej odbiorców, zachwycić obserwatorów i zyskać nowych klientów? 

Łakomstwo można obudzić w każdym człowieku, ale trzeba się troszkę postarać! Ładny obrazek pomoże pobudzić wyobraźnię i sprawić, że więcej klientów będzie miało ochotę na degustację w Twojej restauracji lub zakup książki kucharskiej. Fotografia produktowa z zakresu gastronomii jest dla nas kuszącym zadaniem. Jeżeli potrzebujesz wsparcia, jesteśmy do Twojej dyspozycji, skontaktuj się z nami!

Patrycja Adamska-Winkler
Patrycja Adamska-Winkler

Jestem ekspertką od tworzenia obrazów, które sprzedają, czyli zajmuję się… photo i video marketingiem.

Tworzę filmy i zdjęcia produktowe, reelsy, shortsy, TikToki, a także inne formy, których celem jest wspieranie promocji marek w sieci.