Wśród wszystkich tekstów, które czytamy, dość często wymieniane są wywiady. W mediach często można znaleźć rozmowy z gwiazdami lub z politykami. Ale są też wywiady z ekspertami z różnych sektorów, które mają na celu przekazanie czyjejś historii lub konkretnej dawki wiedzy. Jak napisać wywiad, by chciało go się czytać? Dziś tłumaczymy najważniejsze zasady takiej formy wypowiedzi.

Chcesz wiedzieć, jak napisać wywiad krok po kroku by był hipnotajzing? A może wolisz skorzystać z usług copywritera, by mieć to z głowy? 

Czym jest wywiad?

Wywiady, które przeprowadza się z ludźmi, najczęściej mają na celu szybkie zdobycie informacji na ściśle określony temat. Rozmowę można napisać o trendach modowych, nowinkach technologicznych lub po prostu o życiu konkretnego człowieka, który np. odniósł sukces. Dobrze napisany wywiad, to ciekawa forma publikacji, dzięki której można przekazać dużo fachowej wiedzy. 

Pod względem technicznym, rozmowa wyróżnia się od innych form pisanych. W tym przypadku zebrane informacje umieszamy w treści w formie rozmowy. Wyraźnie zaznaczone są pytania oraz odpowiedzi. Ale w wywiadzie znajduje się również wstęp i zakończenie. 

Jak przygotować się do pisania wywiadu?

Czy można przygotować się do napisania dobrego wywiadu? Jasne, że tak. Gdy pracowałam jeszcze w lokalnym tygodniku, wywiady były ciekawą formą, która często stanowiła kropkę nad „i” w konkretnym wydaniu. Rozmowa do publikacji na łamach Internetu również może być interesujący, przyjemny w odbiorze i w rozumieniu. Jednak, aby uzyskać taki efekt, warto się odpowiednio przygotować do rozmowy z bohaterem wywiadu. 

Jak to zrobić? Oto skrót najważniejszych informacji:

  • zebrać szczegółowe informacje o człowieku, z którym chce się przeprowadzić wywiad,
  • znaleźć temat, który będzie stanowił główny smaczek i wokół niego zbudować fabułę wywiadu,
  • stwórz wstęp, który będzie zarysem wywiadu, ale też przybliży rozmówcy, dlaczego chcesz rozmawiać akurat z nim (mogą to być ostatnie wydarzenia, zdobycie tytuły lub np. okolicznościowe święto),
  • przygotować zestaw ok. 10 pytań — w praktyce, nie wszystkie muszą zostać opublikowane, ale lepiej mieć za dużo treści, niż za mało,
  • każde pytanie powinno mieć formę otwartą — nie muszą być krótkie, ale ich celem jest zachęcenie odbiorcy do rozmowy, zwierzeń, zdradzenia drobnych tajemnic,
  • pytania nie powinny sugerować odpowiedzi — jeśli będą mobilizowały rozmówce do przemyśleń, głośnej analizy, dowiesz się więcej, a wywiad prawdopodobnie będzie ciekawszy,
  • jeśli pytania są niezrozumiałe, postaraj się nakierować rozmówce na właściwą ścieżkę,
  • zadbaj o to, by język Twoich wypowiedzi, a później w formie pisanej był prosty i zrozumiały,
  • przygotuj merytoryczne zakończenie wywiadu, które będzie swoistego rodzaju puentą,
  • zadbaj o autoryzację wywiadu — po napisaniu prześlij gotowy tekst swojemu rozmówcy, by wiedział i zaakceptował ostateczną formę treści przeznaczoną do publikacji. 

Jak przeprowadzić wywiad, by go dobrze napisać?

Przeprowadzenie wywiadu to nie tylko sucha rozmowa, jak mogłoby się wydawać. Jego struktura powinna być bardzo dobrze przemyślana. Im bardziej merytoryczne pytania, tym ciekawszy wywiad. Okoliczności spotkania bez wątpienia w tym przypadku mają znaczenie. Zadbaj o to, by miejsce rozmowy było spokojne, zachęcające do refleksji. Ważna jest odpowiednia temperatura w pomieszczeniu, by rozmówca czuł się swobodnie i nie ponaglał rozmowy. Wygodny fotel, coś do picia — takie detale w przypadku rozmów zawsze mają dość duże znaczenie. Pokazują rozmówcy, że jest on ważny, co dodatkowo może przyczynić się do tego, że w czasie rozmowy zdradzi więcej tajemnic 🙂

Najważniejsze zasady w czasie pisania wywiadu

Pisanie wywiadu mogłoby się wydawać proste. I jest proste, dopóki się za pisanie nie weźmiemy. W praktyce ta forma jest niezwykle wymagająca, ponieważ nie ma w niej miejsca na przysłowiowe lanie wody. Tutaj warto zaznaczyć również, że ważne są takie kwestie, jak przywitanie się, drobny small talk na początek. Swobodna atmosfera, którą to Ty, jako dziennikarz tworzysz i inicjujesz. Jeśli Twój gość będzie czuł się dobrze w Twoim towarzystwie, to bez wątpienia rozmowa pójdzie jak po maśle.

Psst. Pamiętaj o jeszcze jednej bardzo ważnej kwestii. Jeśli chcesz nagrywać rozmowę na dyktafon, poproś o zgodę. 

Czego unikać podczas pisania wywiadu?

W czasie rozmowy warto wykazać się wiedzą, choćby podstawową na temat człowieka, z którym rozmawiamy. To bardzo ważne, by nie popełnić błędów i tym samym, nie stracić wiarygodności w oczach rozmówcy.

Zadbaj o to, by każde pytanie powoli przeprowadzało Twojego rozmówcę, a później również czytelnika, do szczytowego momentu. Budowanie napięcia w czasie tworzenia wywiadów to ważne kwestia, która zachęca odbiorców do czytania. 

Jak długi powinien być dobry wywiad?

Długość wywiadu jest kwestią umowną. Można przeprowadzić go w krótkiej formie – 3 pytania do pana X lub pani Y. Często w prasie można znaleźć takie krótkie rozmowy tematyczne. Jednak bardzo popularne są też obszerne rozmowy na trudne tematy. Rozmowa może mieć jedną kartkę A4, a może mieć ich i 5. Wszystko zależy od tematu, sposobu przekazywania informacji przez rozmówcę oraz od Twojego przygotowania. 

Napisz wywiad samodzielnie, lub zamów go u copywritera

Jeśli nie czujesz się na siłach, zamiast ślęczeć godzinami nad przygotowaniem pytań, możesz skorzystać z usług copywritera. Łatwość w tworzeniu treści pisanych, błyskotliwy umysł oraz otwartość z pewnością pomogą w zdobyciu smaczków, które nadadzą pikanterii rozmowie. To właśnie od zdobytych informacji zależy, czy wywiad będzie ciekawy i poczytny.

Zastanów się, czy masz w sobie tę moc i chcesz dokonać tego samodzielnie, czy też wolisz zlecić to człowiekowi, który jest specjalistą w swoim fachu. Wybór masz zawsze, efekt końcowy jest zależny od Twoich umiejętności, chęci i wolnego czasu lub po prostu od decyzji.

Czy warto zamówić napisanie wywiadu u profesjonalnego tekściarza?

Pewnie, że tak! Czasem stworzenie merytorycznej rozmowy wiąże się z kilkudniowymi przygotowaniami. Zapoznanie się z życiorysem człowieka, zgłębienie tematyki, w której się on specjalizuje, przygotowanie otwartych pytań, które będą zachęcały do rozmowy, to proces, który wymaga czasu. Im dłużej pomysł kłębi się w głowie, tym ciekawszy będzie efekt rozmowy. Dlatego warto przekalkulować zyski i straty, by finalnie zdobyć wywiad, który będzie ciekawy, inspirujący i zgodny z prawdą

Ile kosztuje napisanie wywiadu …… w agencji copywriterskiej?

To zależy 😆 Tak, niestety i tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Cena w dużej mierze zależna jest od tematyki, człowieka, okoliczności rozmowy oraz od tego, jak długi ma być efekt pracy. W kwestiach finansowych ciężko jest nawet ustalić konkretną stawkę za ilość znaków, co w branży pisarskiej jest bardzo popularne. Najczęściej copywriterzy wyceniają całe zlecenie na podstawie wytycznych z briefu. Dlatego, jeśli nie czujesz się na siłach, by pisać wywiad samodzielnie, poproś o wycenę, przedstawiając szczegółowe wytyczne do przeprowadzenia rozmowy oraz ich cel. A my zajmiemy się resztą 🙂

I co, już wiesz, jak poprawnie napisać wywiad? Bez wątpienia, na dobrą rozmowę, trzeba mieć po prostu pomysł. Nie da się napisać treści tak po prostu, jak artykułu blogowego czy opisu kategorii na stronę www. Przemyślane pytania, zaskakujące zwroty akcji, ciekawy wstęp i trafna puenta, to elementy, których w wywiadzie po prostu nie może zabraknąć, by był on hipnotajzing. A więc do dzieła — ogarniaj treść według naszych wskazówek, lub napisz do Mateusza z prośbą o wycenę 🙃