Aktywność zawodowa z punktu widzenia wielu ludzi jest ważnym aspektem życia. Jasne, że lepiej byłoby gdyby kasa spadała na nas z nieba, ale satysfakcja po dobrze wykonanym zadaniu jest często bezcenna. W dzisiejszym wpisie skupimy się na tym, ile zarabia copywriter. Bez względu na to czy jesteś profesjonalistą, czy też początkującym tekściarzem, obowiązują Cię pewne formy rozliczenia. Oto najważniejsze tajniki pracy w tym zawodzie. 

Szukasz pracy? A może lubisz pisać? Sprawdź, ile zarabia copywriter. Poznaj stawki za godzinę i za 1000 znaków. 

Za co otrzymuje wynagrodzenie copywriter?

Praca copywritera polega na pisaniu treści na zamówienie. Warto wiedzieć, że potrzeby zleceniodawców są ogromne i skrajnie różne, i właśnie dlatego każdy copywriter to osoba kreatywna, szybko ucząca się i przetwarzająca informacje niemal z prędkością światła słonecznego (wcale nie żartuję 😀). A za każdą dobrze wykonaną pracę należy się wypłata. Wynagrodzenie copywritera zależy od wielu czynników. A o tym można by dyskutować, polemizować, a nawet wszcząć niezłą kłótnię. Fakt jest jednak taki, że nikt nie pracuje dobrowolnie w ramach prac społecznych, więc kasa musi się po prostu zgadzać

Reasumując, copywriter wynagrodzenie otrzymuje za oddane we właściwym terminie treści, które są zgodne z wytycznymi klienta. Jeśli spóźnisz się z terminem, stworzysz treść, która nie jest zgodna z potrzebami klienta, to możesz spodziewać się, że klient nie będzie chciał się z Tobą rozliczyć, lub zażąda zwrotu wpłaconej kwoty, co jest oczywiste. Cennik jest kwestią indywidualną i u każdego copy lub w każdej firmie będzie wyglądał inaczej. 

A więc w tym zawodzie dokładność oraz rzetelność są kluczowe, by w sposób rozwojowy budować bazę swoich klientów. 

Ile zarabia copywriter za 1000 znaków?

Najczęściej profesjonalni copywriterzy rozliczają się, określając stawkę za 1000 znaków ze spacją. Stawka ta jest zależna od branży, możliwości, umiejętności, a także stopnia profesjonalizmu danego pisarza. Klient, zamawiając treści, najczęściej określa ich wielkość. I właśnie na takiej podstawie dochodzi do określenia pełnej stawki za zlecenie. 

Stawki za 1000 znaków ze spacją są różne. Są treści i branże, w których za taką ilość znaków otrzymuje się wynagrodzenie, które wynosi 30 zł, a są takie, gdzie ten próg przekracza 100 zł. 

Rozpiętość stawek jest zatem ogromna, co jest i dobre i złe jednocześnie. 

Po pierwsze klienci sami mogą wybrać jakość proponowanych treści. Jeśli stawka jest za wysoka, to zawsze można wybrać innego copywritera, która zarabia mniej, bo taniej wycenia swoją pracę. Ale w tym przypadku warto również brać pod uwagę jakość treści – wraz ze stawką często spada również jakość wykonanego zlecenia. 

Ile zarabia za godzinę copywriter?

Choć najczęściej copywriterzy rozliczają się na podstawie znaków, to zdarzają się jednostki lub konkretne prace, które wykonywane są w ramach rozliczenia na godziny. Czasem czas pracy niezbędny do wykonania zlecenia jest tak duży, a ilość napisanych znaków bardzo niska, i lepiej jest wycenić projekt na godziny. 

Bo w pracy copywritera liczą się nie tylko znaki, ale też zaangażowanie, pomysłowość, content, co również pochłania czas i energię, ale zupełnie nie przekłada się na liczbę znaków. 

A więc może zdarzyć się tak, że stworzenie ankiety lub treści na stronę www będzie określone w ramach stawki godzinowej, a nie na znaki. I nie ma w tym żadnej niesprawiedliwości. Jest to normalne zjawisko. 

Stawki za godzinę pracę copywritera są zróżnicowane. Z pewnością są tacy, którzy wyceniają swoje działania na 200 zł za godzinę, a są też tacy, którzy wezmę 50 zł za 60 minut swojej pracy. Nie ma tutaj reguły, a rynek rządzi się swoimi prawami. 

Ile zarabia copywriter SEO?

SEO copywriter to sektor, w którym tworzy się nie tylko poczytne treści o unikalnej formule, ale przede wszystkim takie, które umożliwiają pozyskiwanie większych zysków z prowadzonej firmy. Jak to możliwe? A no tak, że dzięki właściwej optymalizacji treści, roboty Google umieszczają stronę klienta nieco wyżej w rankingach, co czyni ją bardziej widoczną. A jeśli jest ona bardziej widoczna, to klienci częściej ją odwiedzają i częściej podejmują decyzje zakupowe. 

Na tym właśnie polega SEO copywriting w wielkim skrócie. Ile zarabia copywriter SEO? Tyle ile napisze! 😂

A tak serio, to stawki jak zwykle są zróżnicowane. Skuteczny SEO copywriter może zarobić zarówno 20 000 zł w miesiąc, jak i 1000 zł. A jeśli już nie pamiętasz, od czego to zależy, to wróć do początku artykułu 😀

Stawki za pracę copywritera względem doświadczenia

Wysokość zarobków copywritera można podzielić jeszcze pod względem doświadczenia. Podobnie jak w innych branżach tak i tutaj junior zarabia mniej od seniora. 

Junior copywriter jest na początku swojej drogi zawodowej. W takich okolicznościach, gdy umiejętności są niskie lub na poziomie zerowym, stawki zawsze będą najniższe z możliwych. Jeśli junior copywriter zatrudnia się na etat, to z pewnością otrzyma wynagrodzenie odpowiadające najniższej krajowej. Gdy po kilkunastu miesiącach, a czasem nawet latach, zdobędzie odpowiednie umiejętności i będzie bardziej samodzielny, jego zarobki również wzrosną. Szacuje się, że copywriter w porównaniu do juniora copywritera zarabia ok. 30-50 % więcej. Na końcu zawodowej linii czasowej znajduje się stanowisko senior copywriter. Bez wątpienia taki specjalista cechuje się ogromną samodzielnością, kreatywnością a często również uczy młodszych specjalistów w zespole. Zarobki na stanowisku senior copywriter to często 200% najniższego wynagrodzenia krajowego. 

Jak widzisz, doświadczenie jest w cenie. Zawsze warto oszacować, swoje umiejętności lub zapotrzebowanie na pracownika o odpowiednich umiejętnościach. 

Ile miesięcznie zarabia copywriter na etacie?

Większość copywriterów na etacie zarabia mniej niż na własnych firmach. W dużej mierze zależy to od czasu poświęconego na pracę. Na etacie pracuje się najczęściej 8 godzin na dobę. Wydajność pracy często jest mniejsza niż w przypadku pracy na własny rachunek. Tudzież różnice w zarobkach mogą być bardzo duże. 

Copywriterzy na etacie otrzymują wynagrodzenie, które określa pracodawca na podstawie umiejętności człowieka, lub wymagań na danym stanowisku pracy. Jak powszechnie wiadomo – copywriter copywriterowi nie jest równy. Więc wynagrodzenia też będą skrajnie różne. 

Copywriter na etacie może zarobić 5 tys. miesięcznie brutto, a może zarobić także 10 tys. zł brutto. Wiele zależy od firmy, w której pracuje i branży, w której się specjalizuje. 

Formy rozliczenia w zawodzie copywritera

Współczesne możliwości pod względem rodzajów współpracy są bardzo duże. W każdej branży pracownicy mogą sobie wybrać, w jakiej formie chcą nawiązać współpracę z pracodawcą. 

Do najczęściej wybieranych form rozliczenia wśród copywriterów się zalicza:

  • umowę zlecenie – krótkie, jednorazowe zlecenia są często realizowane na podstawie zawieranej umowy zlecenie. 
  • umowę o pracę – taka współpraca może przybrać formę ½ etatu, ¾ etatu, a także pełnego etatu. Wynagrodzenie i warunki pracy mogą być skrajnie różne i zależą od wielu czynników. Pracę na etacie można wykonywać stacjonarnie oraz w trybie naprzemiennym.
  • działalność gospodarcza – doświadczeni copywriterzy decydują się na własną działalność gospodarczą i wystawiają faktury za wykonaną pracę. Sami decydują, ile pracują i za jakie stawki.

Zarobki copywritera – stawki kontra umiejętności

Te dwie kwestie w przypadku wyceny pracy copywritera zawsze są od siebie zależne. Im większe umiejętności, tym wyższe stawki – taka zasada zdominowała większość sektorów na polskim rynku zarobkowym. A więc nie ma co się dziwić, że zarobki copywritera będą się od siebie różniły – to normalne. Warto zatem zaprzestać porównywania się. Ten czas lepiej jest przeznaczyć na poszerzanie branżowym horyzontów, by w przyszłości zarabiać jeszcze więcej 😀

Dbając o dobrą bazę, doszkalając się, można w tej branży zwiększyć swoje miesięczne zyski. A więc, dlaczego by tego nie robić? Rusz swoje „cztery litery” i pnij się do góry w copywriterskich umiejętnościach, by osiągnąć zadowolenie również w kwestii zarobków.