Praca copywritera dotyka wielu ciekawych zagadnień. Człowiek, który nie ma na co dzień kontaktu z marketingiem czy też z copy, nie wszystkie kwestie zrozumie od razu. Jednym z takich pojęć jest fraza kluczowa long tail, czyli po polsku po prostu fraza z długiego ogona. 

Czym jest i do czego jest ona wykorzystywana w copywritingu? Przeczytaj artykuł, żeby poznać zalety wykorzystywania long tail keywords w tekstach marketingowych.

Frazy kluczowe, co to właściwie jest? Jakie frazy wyróżniane są przez wyszukiwarkę Google?

Frazy kluczowe to nic innego jak słowa jakie wpisujesz w wyszukiwarkę. W zależności od tego, co chcesz znaleźć, mogą być dłuższe i krótsze. To od nich zależy, jak wysoko Twoja strona może znaleźć się w wyszukiwarce, dlatego są niezwykle istotnym elementem w pracy copywritera. Skoro wiesz już, czym są, warto dowiedzieć się również, jak się dzielą frazy. 

Słowa kluczowe wg. powszechnego podziału: 

  • Fat Head — tzw. frazy ogólne, są to frazy składająca się z 1 lub max. 2 słów, nie określają konkretnych intencji użytkownika, są swego rodzaju wstępem do ewentualnych dalszych poczynań zakupowych, np. “czerwona torebka” lub “mohito”. Ze względu na ciągłe ewoluowanie branży fraza ta nie jest już najbardziej pożądana, a wypozycjonowanie strony na takie słowo kluczowe może trwać bardzo długo.
  • Chunky Middle — frazy te zazwyczaj składają się z 3 słów, są już bliższe intencji użytkownika, ale nie do końca sprecyzowane np. “długa czerwona sukienka” lub “gdzie najlepsza chińszczyzna”. Takie frazy dają już większe pole manewru do wypozycjonowania strony niż frazy ogólne.
  • Long Tail — tzw. frazy długiego ogona, dłuższe frazy składające się z co najmniej 4 lub 5 słów jasno precyzujące intencje użytkownika, np. “ wieczorowa czerwona sukienka na ramiączka” lub “jak wymienić pieniądze w kantorze on-line”. Frazy długiego ogona są najbardziej popularne w wyszukiwarkach i generują zdecydowaną większość wszystkich wyszukiwań.

Long tail – co to jest? Z czym się to je?

Jak już wcześniej wspomniałam fraza long-tail zbiera większość wyników na rynku, głównie dlatego, że jest najbardziej precyzyjna.  Wiadome jest, że frazy ogólne są niezwykle popularne i ściągają największe grono klientów, ale, nie oszukujmy się, w zdecydowanej większości są one zarezerwowane dla rynkowych gigantów z głębokimi kieszeniami. Żeby zaistnieć w wyszukiwarce, trzeba zatem radzić sobie w inny sposób. I tu właśnie docieramy do fraz long tail. 

W przypadku kiedy masz do zaoferowania produkt lub usługę, która jest dostępna również u sporej ilości konkurencji, musisz znaleźć swoją niszę, coś, co wyróżni twoją firmę pośród innych. Do tego właśnie służą frazy kluczowe long tail. Dzięki nim wygenerujesz ruch na stronie, która bez nich, utonęłaby w gąszczu bardziej popularnych marek. Jak to mówią, lepszy rydz niż nic 🙂

Long-tail SEO, czyli pozycjonowanie witryn na długi ogon — zalety takiego rozwiązania

Pozycjonowanie na długi ogon poza tym, że działa w przypadku już ugruntowanych marek i ich stron, to daje także spore możliwości początkującym firmom,  Dzięki takim zabiegom mają one szanse wybić się nawet przy niewielkim budżecie. Jakie są jeszcze pozytywne strony pozycjonowania na frazy z długiego ogona? Oto kilka z nich:

  • niewielka konkurencja — stosując long tails, mamy możliwość pokazania swoich produktów/usług konkretnej liczbie klientów, którzy mają już sprecyzowane wymagania i poszukują dokładnie tego, co masz u siebie na stronie. Te frazy kluczowe sprawiają, że Twoje produkty/usługi są wyjątkowe i konkurencja z dokładnie taką ofertą jak Twoja, jest mniejsza, a Ty masz szanse zaistnieć; 
  • podniesiony współczynnik konwersji — jak już wspomniałam frazy długiego ogona, generują na stronie ruch klientów o konkretnych potrzebach, którzy w znacznym stopniu są już ukierunkowani i gotowi na dalsze kroki. Może to doprowadzić do zakupu, wpisania się do newslettera, lub pobrania treści ze strony;
  • ruch wartościowych jednostek — dzięki long tail na Twoją stronę nie będą trafiać osoby przypadkowe, nie będzie pustych przebiegów. Użytkownicy, jacy Cię odwiedzą, będą szukać konkretnie tego, co masz na stronie, będą wartościowym klientem;
  • szybsze efekty SEO — frazy na długi ogon generują ruch na stronie, może nie jest oszałamiający, ale jest stabilny, warto tu również dodać, że w dobie postępującej cyfryzacji coraz częściej klient wyszukuje informacji głosowo, co sprawia, że długie frazy są naturalne i najczęściej wykorzystywane w takich przypadkach. 

Frazy na długi ogon — marketing i reklama w internecie z ich użyciem. Co robi w e-commerce long tail?

W e-commerce można wyróżnić trzy podstawowe frazy long tail:

  • lokalne — odnoszą się do miejsca lub miejscowości wyszukiwania np.najlepszy pediatra na Bemowie, dzięki tego typu frazom ruch jest w miarę stały i kieruje bezpośrednio do wizyty w danym lokalu;
  • produktowe — najważniejsze z fraz, mają szczegółowy wymiar i obejmują typy, modele czy też konkretne dane o produkcie np. mazda CX-9 TB 2020, mogą, choć nie muszą prowadzić do zakupu;
  • pogłębiające wiedzę — ich zadaniem jest pomóc znaleźć rozwiązanie na zadane przez użytkownika pytanie np. jaka sukienka na wesele 2022, dobrze stworzona strona, nie tylko opisze, co jest modne w tym sezonie, ale również dostarczy linki ze sklepów.

Podsumowanie: frazy kluczowe z długiego ogona, czyli jak stać się widocznym w wyszukiwarce www

Frazy z długiego ogona niewątpliwie mają dużo zalet. Są doskonałe na początek pozycjonowania Twojej strony www i jednocześnie mogą dać nadspodziewanie dobre efekty. Mogą, ale nie muszą. Dlaczego? Bo nie samą frazą żyje strona. To, co użytkownik znajduje po kliknięciu strony, jest równie ważne, bo tylko wtedy, gdy słowa kluczowe współgrają z treścią strony, możesz liczyć na sukces. 

Dobierając słowa kluczowe long tail pamiętaj o kilku zasadach:

  • Szukając fraz z długim ogonem, możesz wspomóc się konkretnymi darmowymi programami takimi jak: planer słów kluczowych Google, Ubersuggest i  Answer The Public.
  • Zawsze sprawdź, co znajdziesz u konkurencji — genialne w swojej prostocie.
  • Pamiętaj, że łączenie kilku fraz zawsze da lepsze efekty niż użycie jednej, ale nie można w tej kwestii przesadzać!
  • Jeśli nie masz wiedzy w danym temacie, sprawdź na specjalistycznych grupach dyskusyjnych czy forach, czego poszukują konkretni użytkownicy, znający dziedzinę od podszewki.
  • Stosuj pytania i odpowiedzi, to zawsze się sprawdza.

Jeśli widzisz szansę na podniesienie swojej widoczności w wyszukiwarce dzięki frazom kluczowym z długiego ogona, zgłoś się do specjalisty! Znajdziemy frazy kluczowe idealne dla Ciebie i wypozycjonujemy Twój biznes! 

Ewa Niedziołko-Andrzejewska
Ewa Niedziołko-Andrzejewska

Jestem początkującym copywriterem, ale z dużą dozą determinacji i ambicji. Jako inżynier stąpam twardo po ziemi i wnoszę nowe spojrzenie na copywriting. Uwielbiam nowe wyzwania i ludzi z pozytywną energią. Prywatnie miłośniczka literatury Sapkowskiego i kanapowa fanka wielu sportów 🙂