W branży (e)commerce bezustannie pojawiają się nowe, często zaskakujące trendy. W ostatnim czasie mamy do czynienia ze zjawiskiem określanym słowem phygital. Co łączy to jedno słowo i jakie możliwości stwarza? Czy faktycznie wielowymiarowe przeżycia są niezbędne współczesnym konsumentom do życia? Postaram się dziś zbliżyć ten trend i jego główne cechy. Sprawdź, co to jest phygital i na czym polega. 

Rozwiązania cyfrowe wykorzystywane w handlu stacjonarnym określane są słowem phygital. Sprawdź, czym jest takie zjawisko.

Co to jest phygital?

Każda branża ewoluuje. Jedne rozwijają się wolniej, inne nieco szybciej. Nie ma to większego znaczenia, ponieważ liczy się postęp. Najważniejsze w rozwoju poszczególnych branż jest zadowolenie konsumentów. Jeśli wdrażane innowacje sprawiają, że zakupy stają się bardziej przyjemne, szybsze lub po prostu trafione, to dlaczego, by nie skorzystać z tych udogodnień? W końcu dziś ponad wszystko najważniejszy jest CZAS. I to właśnie on często staje się czynnikiem, który motywuje do wdrażania nowych trendów opartych na potrzebach konsumentów. I tak właśnie powstała strategia phygital, a dokładniej rzecz ujmując Phygital Customer Experience. Zastanawiasz się, na czym polega owa strategia owiana nutką tajemnicy i niemająca jeszcze odpowiednika w języku polskim? A no rozchodzi się o połączenie najlepszych aspektów cyfrowych, czyli tych wirtualnych z aspektami realnymi.

Na czym polega trend phygital?

Wdrożenie rozwiązań, które opierają się na zmysłach słuchu oraz wzroku sprawiają, że klient może mieć takie same odczucia lub są one bardzo podobne w czasie zakupów stacjonarnych, jak i online. W jaki sposób jest możliwe? Wystarczy, że biznes w świecie rzeczywistym oraz ten online będzie miał spójne elementy. Dzięki takim rozwiązaniom procesy zakupowe w obydwu światach będą płynne i niemalże pozbawione odmienności. Świat w e-sklepie oraz ten w sklepie offline będzie wykreowany w taki sam sposób. Dzięki temu powstanie pożądane złudzenie, a środowiska wirtualne staną się jeszcze bardziej atrakcyjne niż dotychczas.

W jaki sposób zjawisko phygital można wdrożyć w firmie?

Najczęściej wybieranymi opcjami, które ułatwiają wdrażanie nowości i innowacyjności są aplikacje. Indywidualne konta użytkowników to idealny sposób do obserwacji poczynań, preferencji potencjalnych klientów. Dokładna analiza zachowań sprawia, że kolejna wizyta na stronie www będzie mogła przebiegać w taki sam, dobrze już zanany klientowi sposób. Budowanie marki wiąże się z konsekwencją. Każde działanie powinno być przemyślane, by na żadnym etapie nie powstało ryzyko. Potencjalny klient nie powinien odczuwać nawet najmniejszego dyskomfortu bez względu na poziom współpracy. Negatywne uczucia w procesie zakupowym mogą sprawić, że potencjalny wielbiciel danej marki zmieni o niej zdanie i zniknie z grona stałych klientów. Z tego tez powodu trend oparty na phygital wciąż będzie ewoluował, ale w bardzo subtelny i spokojny sposób, by te zmiany były równie płynne co przejście ze świata online to offline. 

Kolejny poziom w phygital — VR i AR

Ostatecznie wdrażane zmiany sprawią, że jako klient  będziesz mógł odwiedzić stacjonarny sklep w formie wirtualnej. Dzięki dostępnym technologiom  AR i VR odwiedzisz najbliższy sklep w świecie realnym, ale wybrane produkty obejrzysz jako zdjęcia 3D. Oczywiście taka forma e-commerce pozwoli Ci na jeszcze więcej. Dzięki niej bowiem przymierzysz wybraną sukienkę, spodnie lub bluzkę, a także dopasujesz do wybranego stroju dodatki takie jak buty, czy torebka. 

W jeszcze bardziej innowacyjnych wersjach trendu phygital, które łączą w sobie dodatkowe funkcje, sklepy meblowe umożliwiają przeskandowania pomieszczeń i stworzenie w nich kompletnych aranżacji bez wchodzenia z domu. To prawdziwy przełom w dotychczasowych handlu internetowym oraz ogromna wygoda z punktu widzenia wielbicieli szeroko pojętego konsumpcjonizmu. Czy Ty też zaliczasz się do tego zacnego grona?

Jak wykorzystać phygital w e-commerce?

Największą zaletą phygital w każdym biznesie, który funkcjonuje w świecie realnym, jak i w wirtualnym jest to, że to klienci mogą w zaciszu własnego domu decydować, czego dokładnie potrzebują. Zakupy stają się bardziej przemyślane. Nie są zatem poprzedzone impulsem w postaci pośpiechu. Dzięki wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań z łatwością można zminimalizować ilość zwrotów związanych z np. nietrafionym rozmiarem lub meblami, które zupełnie nie pasują do pozostałych elementów aranżacji. To duży postęp na rynku e-commerce, który realnie wpłynie na zmniejszenie liczby procesów okołozakupowych, np. zwroty i wymiany.

Jakie zalety niesie za sobą phygital?

Phygital jako szeroko pojęty trend w handlu z pewnością wprowadza powiew świeżości i stwarza zupełnie nowe możliwości. Bez wątpienia najszybciej odnajdą się w tym cyfrowo-realnym trendzie młodzi ludzie, którzy nie znają życia bez zakupów online. Integracja wygodnych zakupów w sklepach internetowych w połączeniu z najważniejszymi zaletami zakupów stacjonarnych z pewnością znajdzie swoich wielbicieli. Dzięki temu, że każda marka, która będzie chciała pracować zgodnie z założeniami phygital, będzie musiała np. udostępnić sprzedaż w różnych kanałach, poziom zadowolenia klientów szybko wzrośnie. Ponadto polepszenie wydajności owych marek usprawni zakupy na każdym etapie, co w efekcie sprawi, że klient otrzyma zamówione produkty w jeszcze krótszym czasie. 

Podsumowanie: phygital, czyli innowacyjny krok w przód w świecie zakupowym

Phygital to znak, że dotychczasowy świat zakupów wkracza w swoistego rodzaju dualność. W czasie podejmowania decyzji zakupowych coraz częściej konsumenci będą stać w rozkroku pomiędzy światem wirtualnym a rzeczywistym. Czy faktycznie takie rozwiązanie się przyjmie? Z pewnością dowiemy się niebawem. Każdy trend, który pojawia się w e-commerce, jest owiany nutką tajemnicy. Konsumenci chętnie go testują, by ostatecznie podjąć decyzję, czy faktycznie czują się z nim dobrze. Takie doświadczenia często kończą się fiaskiem. Ale skoro ma być łatwiej, szybciej i przyjemniej, to dlaczego by nie skorzystać?