Czym jest content marketing? Jeśli prowadzisz firmę w kanałach onlajnowych to z pewnością wiesz, że to pojęcie przewija się niezwykle często. Ba! Można nawet rzec, że od niego zależy los każdej firmy. Zastosowanie odpowiednich technik ma kluczowy wpływ na sprzedaż i zyski. A przecież to właśnie to są najważniejsze cele każdej marki, które chce wydostać się z morza do… oceanu. A więc dziś skupimy się na tajnikach content marketingu. Zaczynamy!

Co to jest content marketing?

Według specjalistów z branży content marketing jest to skuteczne nawiązanie długoterminowej relacji z klientem. W wolnym tłumaczeniu content marketing oznacza marketing treści. Fachowcy od content marketingu mówią, że aby powiększyć swoje zyski ze sprzedaży lub usług konieczne jest nawiązanie długofalowej współpracy oraz wizerunku wiarygodnego profesjonalisty. Dobrze stworzony content sprawia, że marka zawsze jest blisko swoich klientów i pomaga im rozwiązywać każdy problem związany z ofertą marki. 

A więc content marketing jest częścią działań, których celem jest stworzenie profesjonalnego wizerunku firmy. Głównym narzędziem są tutaj słowa pisane. Kierowanie właściwych treści do klientów sprawia, że to oni nakręcają ruch na stronie i w mediach społecznościowych. I dzięki nim widoczność marki szybuje w górę. 

Na czym to polega, czyli content marketing? Od strategii do efektów.

Współpraca z profesjonalnym content marketerem sprawia, że powstaje plan, w którym określone są szczegóły tworzenia strategii marketingowej. Tutaj nie ma przypadków. Jeśli właściciel lub zarząd marki chcą osiągnąć określone zyski, muszą stosować się do wszystkich zaleceń. 

W tym miejscu konieczne jest wymienienie kluczowych działań, które zalicza się do marketingu treści:

  • publikacja angażujących treści w Internecie za pośrednictwem mediów społecznościowych, newsletterów, strony internetowej;
  • kampanie prowadzone w sposób interesujący z punktu widzenia potencjalnych klientów;
  • Tworzenie i lojalnej i zaangażowanej grupy stałych klientów. 

Oczywiście wszystko z naciskiem na wartość merytoryczną oraz unikalność publikacji, co oznacza, że dobry content nie znosi plagiatu!

Rodzaje marketingu treści. Jakie kanały wykorzystuje content marketing?

Współczesny świat wirtualny jest mocno rozbudowany, dzięki czemu użytkownicy Internetu mają ogromny wybór. Content marketing jest dostosowany do różnych kanałów komunikacji. Do najczęściej wybieranych możemy z pewnością zaliczyć te poniższe:

  • Blogi — regularne publikowanie wpisów na blogach firmowych, to świetny sposób na budowanie wizerunku profesjonalisty, oraz pozycjonowanie strony w Google z użyciem tajników SEO.
  • Newslettery — dłuższa forma pisana to narzędzie, które umożliwia firmom przypominanie swoim klientom o swoim istnieniu. To budowa lojalnej marki, która zawsze jest blisko i można na nią liczyć.
  • Social media — bycie blisko klientów w mediach społecznościowych to kluczowe narzędzie, które ma wpływ na budowanie zasięgów. A jak media społecznościowe to wartościowe i chwytliwe wpisy, rolki oraz kilkusekundowe nagrania video. 
  • Filmy na platformach video, np. YouTube — publikacja spotów, nagrań branżowych lub filmów na kanałach video ma ogromną moc. 
  • E-mail marketing — wysyłanie e-maili do klientów z bazy z informacjami, które mogą pomóc im rozwiązać problem, lub poszerzają ich wiedzę, jest ważną częścią content marketingu. 
  • Marketing afiliacyjny — tworzenie treści, których głównym zadaniem jest afiliacji, czyli polecanie konkretnych produktów i usług. Treści są tworzone przed zadowolonych użytkowników, np. w formie opinii, lub płatnych spotów, wpisów blogowych, których celem jest poinformowanie potencjalnych użytkowników o zaletach konkretnego produktu lub usługi.
  • SEO — content marketing polega na tworzeniu unikalnych treści, które umożliwiają pozycjonowanie strony internetowej. Owe pozycjonowanie sprawia, że marka jest bardziej widoczna w wyszukiwarkach od stron www konkurencji. W ten sposób dobry content marketing przekłada się bezpośrednio na zysk ze sprzedaży produktów lub usług.

Współcześni użytkownicy mają skrajnie różne sposoby na zdobywanie wiedzy lub poznawanie konkretnych usług/produktów. Jeśli potencjalny klient jest wzrokowcem, będzie chciał obejrzeć film, jeśli najlepiej przyswajają wiedzę, słuchając, będzie wolał podcast, a jeśli ceni słowo pisane, wybierze wpis na blogu. Ludzie lubią mieć wybór, a dzięki temu content marketing jest dziś tak mocno rozbudowany. 

Jakie korzyści i efekty daje content marketing?

Content marketing to budowanie satysfakcjonujących relacji z klientami. Firma, która inwestuje w tworzenie profesjonalnego contentu, jest świetnie wypozycjonowana przez roboty Google, dzięki czemu trafia do większej liczby klientów. Konkretna, przejrzysta i prawidłowo skonstruowana informacja sprawia, że ruch na stronie rośnie, dzięki czemu rosną firmy zyski. Klient, zamiast opuścić stronę, wchodzi w interakcje, co przekłada się na sprzedaż produktów lub usług. To największa zaleta content marketingu. 

Klienci lubią mieć pewne źródło informacji. Wówczas wiedzą, że po rzetelną odpowiedź mogą wejść na stronę konkretnej firmy. A gdy w przyszłości będą szukali konkretnego produktu lub usługi, chętnie skorzystają z oferty marki, która w ich oczach mieni się blaskiem profesjonalisty. 

Bycie w kontakcie z klientem poprzez tworzenie trafnych, miłych w odbiorze treści jest korzystne dla każdej marki. I to jest największy cel content marketingu. 

Kto tworzy content marketing?

Specjaliści, którzy tworzą content marketing, nazywani są content specjalistami (z ang. content specjalist). Niektóre agencje zatrudniają lub poszukują pracowników na stanowisko Content Marketing Specjalist. Bez względu na nazewnictwo jest to jedno i to samo stanowisko, które wiąże się z pracą przy komputerze. Czasem ta praca może wydawać się żmudna, ponieważ spędzanie czasu przed monitorem nie jest fizycznie zbyt wymagające. Jednak w rzeczywistości praca na stanowisku content specjalisty jest niezwykle kreatywna i barwna 🙂

Najlepsze kursy o content marketingu

Najlepsze kursy z content marketingu to takie, które są szczegółowe. Aby uzyskać efekt, trzeba zagłębić się w tajniki tej specjalizacji, a jest ich bardzo dużo. A więc, decydując się na kurs z content marketingu, weź pod uwagę:

  • ilość godzin kursu — im więcej, tym bardziej szczegółowo,
  • opinię szkoleniowca — na rynku jest wiele niszowych firm, które nie mają pojęcia o content marketingu od kuchni, a mimo wszystko próbują przekazać na ten temat wiedzę. A więc szukając kursów o content marketingu, weryfikuj opinię o szkoleniowcu. 

Książki o content marketingu — pozycje godne uwagi

Jeśli szukasz książek o content marketingu, wpisz w wyszukiwarkę Google pożądane hasło, a przed Twoimi oczami pojawią się dziesiątki interesujących pozycji. Z mojej strony polecam np. Biblię content marketingu – napisaną przez Dariusza Puzyrkiewicza. Na rynku jest oczywiście wiele zagranicznych pozycji, które świetnie przedstawiają świat content marketingu. W tym miejscu z pewnością warto wymienić np. The New Rules of Marketing & PR, której autorem jest David Meerman Scott oraz Content Rules od Ann Handley i C.C. Chapmana. 

Studia o content marketingu — jaki kierunek wybrać?

Jak się okazuje, ze względu na wysokie zapotrzebowanie na content specjalistów umiejętności związane z tym zawodem można zdobyć również na studiach podyplomowych. A więc poza kursami doszkalającymi masz możliwość zagłębić ten szeroki temat w czasie nauki dziennej lub zaocznej. Z doświadczenia wiem jednak, że najczęściej ludzie szukają kursów, które odsłaniają praktyczną stronę tej profesji. Na szkołę, która trwa rok lub dwa po prostu w pędzącym świecie mało kto ma jeszcze czas.

Praca w content marketingu — czy warto?

Pewnie, że warto! Każda praca, która sprawia frajdę, jest godna zainteresowania i poświęcenia czasu. Jeśli lubisz w komputer i umiesz w media społecznościowe, to nie ma na co czekać. Zdobywaj wiedzę, poszerzając horyzonty, by już za chwilę stać się prawdziwym profesjonalistą z zakresu content marketingu. 

Wiesz, ten zawód sprawia, że człowiek cały czas musi się czegoś uczyć, by być na branżowej fali. Chwila nieuwagi sprawia, że wypadasz z gry i wracasz na pole z napisem START, a więc zastanów się, czy chcesz być pożądanym specjalistą z wyższej półki, czy stawiasz na niszowe kampanie, które przynoszą znikomy rezultat… Decyzja należy do Ciebie!

Tworzenie content marketingu — ile to kosztuje?

Ceny za tworzenie wysokiej jakości content marketingu są zróżnicowane. Najwięcej zależy od zakresu współpracy. Jeśli Twój klient zdecydował się na największy pakiet, to z pewnością cena usługi będzie bardziej konkurencyjna. W przypadku niewielkich zleceń ceny są nieco mniej korzystne. 

Content marketing — czy to ścieżka dla Ciebie?

Jeśli masz kreatywny umysł, lubisz bezustannie zdobywać nowe i cieszysz się, gdy słupki widoczności marki klienta szybują drastycznie w górę, masz potencjał na bycie dobrym fachowcem w tej dziedzinie. A więc do dzieła! Zdobywaj wiedzę i dołącz do zacnego grona profesjonalistów z zakresu content marketingu! Trzymam za Ciebie kciuki!

Ewelina Rutkowska
Ewelina Rutkowska

Wszechstronny umysł i nietuzinkowa osobowość sprawiają, że życie jest ciekawe, a projekty zawodowe nieszablonowe.

Współpraca z copywriterem może być korzystna dla dwóch stron. Teraz możesz to sprawdzić osobiście, bowiem łączy nas wspólny cel – zwiększanie zasięgów Twojej firmy w wyszukiwarkach internetowych.

Projektuję skuteczne teksty sprzedażowe i energiczne artykuły blogowe – uwielbiam zawodowe wyzwania.