Znasz pojęcie microcopy? Dziś skupimy się na wyjaśnieniu, czym jest taki rodzaj copywritingu i dlaczego jest on niezbędny w wielu sektorach świadczonych usług. Na wstępie powiem tylko tyle, że mikro copywriting to ogromne wyzwanie nawet w przypadku bardzo doświadczonych copywriterów. Poznaj najważniejsze zasady w tej profesji.

Czym jest microcopy? Poznaj definicję tej specjalizacji, cel oraz przykłady zleceń w tym zawodzie. 

Microcopy? Poznaj definicję tej specjalizacji.

W copywritingu istnieje wiele odłamów, które umożliwiają specjalizowanie się lub świadczenie usług z wąskiego zakresu pisania tekstów na zlecenie. Jedni uwielbiają pisać e-booki jako ghostwriterzy, inni cenią sobie blogi lub specjalizują się w SEO. Jednak wśród nas są też tacy, którzy decydują się na całkiem skrajną formę copy, czyli właśnie na teksty mikro.

Jak sama nazwa wskazuje, pod tą nazwą kryje się krótka forma pisemna. Krótka, czyli po prostu micro. 

Z definicji tego pojęcia wynika, że ta specjalizacja obejmuje tworzenie komunikatów oraz bardzo krótkich instrukcji, by ułatwić choćby korzystanie użytkownikom z zasobów Internetu. Bądź co bądź, nawet we współczesnym świecie, ten zawód jest bardzo potrzebny. 

Prosty język pisany, czyli co to jest microcopy. Definicja.

Zastanawiasz, jaki potencjał ma idea microcopy? Z jednej strony można myśleć, że klasyczny copywriter zajmujący się pisaniem, robi to w tak zwanym między czasie. A więc teoretycznie persona X może pracować na etacie, a w po powrocie do domu, realizuje dodatkowe zlecenia, by dorobić do miesięcznej wypłaty. Takie podejście do pracy można śmiało określić micro copy (ale nie microcopy). 

Natomiast micro copywriting to już konkretna specjalizacja, która wiąże się z tworzeniem zwięzłych treści, napisanych prostym językiem i w sposób niezwykle bezpośredni, logiczny. Co ważne, wbrew pozorom specjalizacja w tym odłamie copywritingu nie jest taka prosta, jak by się mogło wydawać. Wymaga bowiem przestawiania mózgu na konkretny tor.  A więc pogłębianie tej techniki może być dla niektórych nieco trudne. 

Microcopy w praktyce

Jak wygląda praca copywritera, który zajmuje się mikro copy? Przede wszystkim, celem podejmowanych przez niego działań jest tworzenie komunikatów, prostych i zwięzłych instrukcji obsługi. W czasie pracy tacy specjaliści tworzą również krótkie hasła, które mają zachęcić użytkowników Internetu, do pobrania pliku, zapisania się do newslettera, zamówienia wyceny. 

Takie formy wymagają bez wątpienia dużej wprawy, zaangażowania i jasności umysłu. Bowiem tworzenie krótkich form jest często kłopotliwe. 

Jakie korzyści wynikają ze stosowania micro copy?

Celem tworzenia treści w ramach micro copywritingu jest ułatwienie odbiorcom korzystania z panelu klienta, aplikacji lub produktu. Informacje mają na celu poszerzenie zasięgów, większą sprzedaż lub mniejszą ilość przyjmowanych zleceń związanych z trudnościami wynikającymi z nieumiejętnego korzystania ze strony www, lub aplikacji. 

We współczesnych czasach ludzie nie mają czasu myśleć. Aplikacje mają być intuicyjne i łatwe w obsłudze. Nic, co jest skomplikowane i wymaga poświęcenia czasu, zdaje się nie mieć szans na przetrwanie. Lubimy szybko i konkretnie. A więc praca specjalisty z zakresu microcopy jest często na wagę złota. 

Microcopy — przykłady z życia wzięte

Już wiesz, czym zajmuje się micro copywriter? Oto niektóre przykłady jego pracy:

  • tworzenie instrukcji obsługi korzystania ze sklepu internetowego,
  • przygotowywanie krok po kroku instrukcji obsługi produktów lub urządzeń w wersji papierowej,
  • normalizacja strony www pod względem jasności przekazów,
  • platformy sprzedażowe i b2b, a także aplikacje,
  • treści do przycisków, krótkich komunikatów na popupach,
  • pisanie instrukcji korzystania z obiektu.

Kto najczęściej przyjmuje zlecenia z zakresu mikro copywritingu?

Oczywiście, tą specjalizacją zajmują się głównie copywriterzy. Mimo że wymaga ona nieco innych umiejętności, to finalnie i tak polega na tworzeniu przejrzystych i prostych treści, które są najczęściej publikowane w Internecie. Ale oczywiście nie zawsze. 

A więc profesjonalny copywriter może na Twoją prośbę wykonać zlecenie z zakresu microcopy, bo słowo pisane nie jest mu obce, a zwięzłe przekazywanie informacji to często jego mocna strona 🙂

Cennik mikro copy, czyli ile to kosztuje?

Zastanawiasz się, ile kosztuje usługa z takiego zakresu? Wycena usług jest często trudna, jednak to copywriter wie najlepiej, ile czasu potrzebuje na stworzenie treści i ile jest warta godzina jego pracy. Jeśli stoisz na miejscu klienta, uszanuj to. Gdy cena jest dla Ciebie za wysoka, możesz poszukać tańszego specjalisty. Czy tańszy będzie lepszy? – Jest ryzyko jest zabawa 😆 

Natomiast jeśli zastanawiasz się, czy podołasz ze zleceniem z zakresu mikro copy, a masz już doświadczenie w copywritingu, z pewnością warto zacząć poszerzanie swoich umiejętności od treningu praktycznego. Z czasem krótkie i zwięzłe przekazy „wejdą Ci w krew”, a zadowolenie klientów z Twojej pracy bez wątpienia sięgnie zenitu.