We współczesnym świecie można popaść w klątwę wiedzy albo totalnie zgubić się z powodu tworzonego co rusz nazewnictwa. Wśród nowo utworzonych zawodów pojawiała się w ostatnim czasie specjalizacja określana jako technical writer. Co kryje się pod tym pojęciem? Jaka definicja określa pracę na takim stanowisku i jakie działania podjąć, by móc pracować właśnie w tym zawodzie? Wiadomości o copywritingu technicznym w pigułce.
Sprawdź, czym zajmuje się technical writer. Zapoznaj się z definicją, szkoleniami oraz pracą w tym zawodzie.
Co to technical writing?
Ta profesja, która również kojarzona jest z klasycznym copywritingiem, polega na tworzeniu zrozumiałych opracowań technologicznych skryptów. Dzięki temu, że techniczny copywriter świetnie rozumie daną branżę, może w prosty sposób przekazać informacje, które przeciętny człowiek uznałby za totalną abstrakcję. A więc praca specjalistów z tego obszaru ma ogromny potencjał i jest niezwykle ważna w procesach tworzenia nowych aplikacji, urządzeń czy też systemów.
Co robi technical writer, czyli mistrz słowa pisanego w IT!
Taki copywriter to specjalista, który trudzi się tłumaczeniem informacji z języka technicznego na język użytkowy. Często w tworzonych skryptach oprócz klasycznego słowa pisanego znajdują się także obrazy graficzne, diagramy lub infografiki.
Tworzenie i dostarczanie takich treści zgodnie z wytycznymi klienta umożliwia przekazanie ich kolejnym pracownikom w łańcuchu podwykonawców, by finalnie mogły one dobrze służyć użytkownikom. Oczywiście, aby tak się stało, powinny być napisane prostym i przejrzystym językiem.
Zastanawiasz, gdzie znajdują zlecenia tacy specjaliści lub jakie firmy zatrudniają copy technicznych?
Najczęściej są to duże firmy z branży IT, produkcji urządzeń elektronicznych lub twórcy aplikacji internetowych. W takich sektorach usług tworzone treści mogą mieć formę tekstów marketingowych, branżowych newsletterów lub specyfikacji technicznej. Tech writerzy mogą tworzyć również e-maile do klientów.
Zalety pracy w zawodzie copywritera technicznego. Jakie są?
Bez wątpienia jest to praca, w której istnieją duże szanse na to, że sam sobie jestem sterem i okrętem. Co to oznacza? Większość copywriterów technicznych to wolni strzelcy, którzy pracują według wypracowanych indywidualnych schematów i totalnie nie współgrają z żadną z góry narzuconą formą. Tacy ludzie najczęściej żyją na własnych warunkach i to jest piękne. Można bowiem znaleźć źródło dochodu, które umożliwia swobodne życie i realizację własnych pragnień, nie trafiając do błędnego kołowrotka korpo, który spycha nas do realizowania miliona wytycznych przełożonych i zatraca nasze człowieczeństwo.
Ile zarabia profesjonalny copywriter techniczny?
Tego chyba nikt nie wie 😀. Każdy pracodawca określa wynagrodzenie, biorąc pod uwagę ilość pracy. A więc współpracując z mniejszą firmą, możesz np. sobie dorabiać, ponieważ ilość zleceń może nie być wystarczająca, by się z nich utrzymać. Jednak z biegiem czasu, jeśli copywriter jest bardzo dobry w tym co robi, kalendarz zleceń bez wątpienia się zapełnia. Zapotrzebowanie na profesjonalnych specjalistów jest ogromne, ponieważ ilość treści, które mają trafić do Internetu, często trzeba przetworzyć na język zrozumiały dla odbiorców. A większość informatyków i programistów potrafi pięknie rzucać „służbowym mięsem”, ale ni jak ma się do tego, by masa użytkowników rozumiała, o co w tym mięsie chodzi.
Technical writer — kursy, które uczą pracy w tym zawodzie
Jeśli zależy Ci na tym, by poszerzyć swoje umiejętności i zacząć pracę w zawodzie technical writer bądź też technical copywriting, możesz skorzystać ze specjalnych kursów, które nauczą Cię przetwarzania komunikatów technicznych na zrozumiałe dla użytkowników treści. Nie ma w tym nic skomplikowanego (przynajmniej z mojego punktu widzenia). Z odrobiną chęci oraz umysłem, który ogarnia sprawnie treści techniczne, można z tej profesji całkiem nieźle żyć.
Najczęściej wiedzę z zakresu copywritingu technicznego zdobywa się na szkoleniach onlinowych, więc poprzez sieć internetu, w wygodnej pozycji w zaciszu własnego domu, możesz przyswajać wiedzę dokładnie tak, jak lubisz.
Co więcej, po takim kursie możesz, np. stworzyć w domu biuro i pracować w home office. Większość specjalistów właśnie taką formę współpracy wybiera, jednak są też tacy, którzy decydują się na pracę stacjonarną i każdego dnia logują się do komputera na terenie firmy.
Czy copywriting techniczny może być pracą marzeń?
Pewnie, że tak! Wbrew temu co indywidualnie mieści się w naszych głowach, każdy z nas ma zupełnie odmienne podejście do życia. Uwarunkowane jest to oczywiście indywidualnymi doświadczeniami i odbiorem poszczególnych sytuacji. I właśnie dlatego, taka specjalizacja może być pracą marzeń. Powiem nawet więcej: nie tylko może, ale dla wielu copywriterów taka specjalizacja już jest pracą marzeń. A więc nie ma co się łamać, ani też oceniać. Żyćko jest takie, jak sobie sami je stworzymy. A ta profesja, która pomimo całej swojej specyfiki, jest ciekawym zajęciem i umożliwia spełnianie się w obszarach zawodowych.
Ps. A jeśli szukasz specjalisty z zakresu technical writingu, koniecznie skontaktuj się z Mateuszem. On umie najlepiej 🙃