Kreatywny twórca lekkich treści czy skrupulatny rzemieślnik, który dokładnie wykonuje kolejne zadania, by całość przyniosła oczekiwany efekt? Na wstępie Cię trochę rozczaruję, ponieważ SEO copywriter to zawód, który bardziej przypomina rzemieślnika. Oprócz ogromnej wiedzy musi być wytrzymały w swoich działaniach, przy czym nie może powielać przyjętych schematów. Tak! Sprawdź, czym jeszcze może zaskoczyć Cię ten modny (prawdopodobnie) zawód i czy warto iść właśnie w tym kierunku.

SEO copywriter — kim jest?

SEO copywriter to jeden z odłamów copywriterów, więc jak zapewne się spodziewasz, wszyscy razem zajmują się pisaniem treści na potrzeby szeroko pojętego Internetu. Każdy dzień (prawie) zaczyna się od pisania i na nim się kończy. Tutaj trzeba coś uzupełnić, tutaj rozbudować, a tam tylko zoptymalizować… Tak, tak! Piszesz, piszesz, a Twój kalendarz zdaje się nie mieć końca! Jest jednak tego plus. Jeśli SEO copywriter nie ma czasu na nudę, to znaczy, że jest dobry? Może to zabrzmi nieskromnie, ale w większości przypadków dobry specjalista, lekarz czy też właśnie SEO copywriter jest po prostu rozchwytywany! I tak powinno być 🙂! Jednak jest kilka kluczowych różnic, które sprawiają, że pomimo tego, że copywriter i SEO copywriter zajmują się pisaniem, to często ich praca wygląda nieco inaczej. O szczegółach przeczytasz w dalszej części tekstu. Chyba że chcesz się poddać na starcie 😂

Co robi SEO copywriter?

SEO copywriter to człowiek, który zawodowo zajmuje się poprawą widoczności poszczególnych witryn w Internecie poprzez właściwą optymalizację treści. Czasem trzeba poprawić już istniejące teksty. Można taką pracę wykonać pod warunkiem, że są one unikalne. Jednak zdecydowanie częściej SEO copywriter tworzy je od początku. A wszystko dlatego, że redakcja i optymalizacja trwają znacznie dłużej i pochłaniają więcej energii!

To jak, wiesz już, co robi SEO copywriter? Teraz czas na kolejne pytanie. Jeśli zżera Cię ciekawość, czytaj dalej.

Jakie teksty tworzy SEO copywriter?

Tutaj już na wstępie mogę Cię zapewnić, że w tej pracy nie ma czasu na drętwotę! No, chyba że otrzymujesz zlecenie w postaci dwucyfrowej liczby opisów o niciach dentystycznych. Ale i w takich przypadkach SEO copywriter, jako że jest rzemieślnikiem i powoli, dobierając słowo do słowa, zdanie do zdania brnie opis po opisie do końca zlecenia. Czasem bywa trudno, serio. Może Cię to dziwi, ale ta praca nie zawsze jest lekka i przyjemna. Chyba że przychodzi grudzień i piszesz właśnie enty tekst o stole wigilijnym i świątecznych prezentach. Tak, takie teksty też się optymalizuje. Hmm, ale do rzeczy. 

Jeśli chodzi o rodzaje treści, to najczęściej SEO copywriter optymalizuje treści, które są nazywane:

  • opisami produktów,
  • opisami kategorii,
  • artykułami blogowymi
  • treściami na strony internetowe (tak! one też są zoptymalizowane 😀).

To tak na szybko. Tak naprawdę SEO copywriter może napisać każdą treść (nawet ogłoszenie lub informację o zbiórce pieniędzy, lub treści o kampanii wyborczej) w taki sposób, by była ona bardziej widoczna.

Kto potrzebuje SEO copywritera, czyli jakie branże najczęściej wołają o pomoc

Z usług SEO copywritera korzystają firmy, które pracują w bardzo zróżnicowanych sektorach. W dużej mierze zainteresowanie tak specjalistycznymi usługami jest związane ze świadomością przedsiębiorcy oraz chęcią wyprzedzenia konkurencji. Więc można śmiało stwierdzić, że zlecenia są zarówno od małych salonów kosmetycznych, jak i firm, które promują ekologiczne budownictwo. Nawet zagorzali fani ekopsychologii proszę o pomoc SEO copywritera, by zwiększać świadomość ludzi nie tylko w swoich kręgach. 

Bez wątpienia klientów można podzielić na dwie grupy:

  • tych, którzy chcą więcej sprzedawać, by zwiększyć swoje zyski,
  • tych, którzy chcą coś ważnego (ich zdaniem) światu zakomunikować. 

WAŻNE: bez względu na to, w której grupie jest klient, zawsze powinien otrzymać wsparcie, plan działania i rzetelnie wykonane zlecenie.

Co można zyskać, współpracując z SEO copywriterem?

Współpraca z SEO copywriterem to obopólny zysk. Ty lub ja otrzymujemy wypłatę za wykonane zlecenie, a klient otrzymuje treści, które zwiększają widoczność jego strony w czeluściach Internetu. Przekłada się to oczywiście na zysk. Im większy ruch na stronie, tym większe zainteresowanie ofertą oraz potencjalnie większa sprzedaż lub zbyt na usługę. Fajnie, prawda?

Jeśli Twoim zdaniem to nie jest prawdopodobne, to widocznie jesteś jeszcze na początku wszystkich początków w swojej drodze do bycia specjalistą w tej branży. 

Dobry SEO copywriter nie ma co do tego wątpliwości! Widoczność witryny rośnie i nie potrzeba do tego płatnych kampanii reklamowych i innych modnych mrzonek. Skuteczność SEO copywritera jest potwierdzona i widoczna we wszelkich analizach. Poza tym Winklersi nie odważyliby się sprzedawać swoim klientom przysłowiowego kota w worku 😀 O nie, nie, nie!

Jak zostać SEO copywriterem?

Praca w tym zawodzie daje ogromną satysfakcję i najczęściej jest ciekawa. Każdego dnia możesz zaczynać nowy projekt, często poznajesz zupełnie nową tematykę, więc poszerzasz nie tylko zawodowe horyzonty, ale też kształtujesz swój światopogląd. Dla tych, którzy uwielbiają, żyć lub pracować na własnych warunkach, i wiedzą, że deadline jest w tej branży świętością, wróżę świetlaną przyszłość!

Tak więc zapisz się na solidny kurs, trenuj swoją cierpliwość, kup kilka książek, a świat SEO będzie czekał na Ciebie z otwartymi ramionami jak już uda Ci się osiągnąć właściwy poziom.

Praktyka u SEO  copywritera, czy samotna droga na zawodowy szczyt?

Jeśli masz już jakiekolwiek doświadczenie w pisaniu, umiesz przelać fachową wiedzę, swoje myśli lub po prostu treści na klawiaturę, to zainteresuj się, na co zwracają uwagę roboty Google. Są pewne fragmenty treści, w których słowa są na wagę złota. I to dosłownie. Oczywiście mówię o słowach kluczowych, czyli tak zwanych frazach, popularnych również pod anglojęzycznym pojęciem keywords. Tutaj nie ma miejsca na ułańską fantazję. Frazy trzeba umieścić (lub potocznie mówiąc po prostu upchać) w meta title, meta description, h1, h2 i h3, a czasem również w h4. Lista wymogów jest duża, ale bez ich znajomości nie da się stworzyć treści szytych na miarę potrzeb SEO. 

Aby przebrnąć przez ten bardzo ważny etap, warto znaleźć kogoś, kto świetnie zna się na rzeczy i poprowadzi Cię przez świat SEO niczym dziecko we mgle. W tym przypadku wytykanie błędów i konstruktywna krytyka są niezbędne, by w końcu poczuć wiatr w żaglach i dołączyć do załogi SEO statku. Nie płacz, że stawki są niskie i nie czytaj postów w mediach społecznościowych, gdzie copiki nagminnie piszą, że za takie stawki nie da się wyżyć. Po prostu pisz, się ucz, pisz etc. Aż dojdziesz do zawodowej perfekcji! Takie dodatkowe skrzydła w postaci współpracy z pionierem to najkrótsza droga do osiągnięcia celu. 

Psst. Jeśli zdecydujesz się przebrnąć ten etap samodzielnie, licz się z tym, że zajmie on znacznie więcej czasu.

SEO copywriter na freelance czy jednak agencyjny etat? Wybierz własną drogę.

Ogromną zaletą pracy z treścią jest swoboda w podejmowaniu decyzji. Tylko od Ciebie zależy, czy zdecydujesz się na pracę na etacie, czy chcesz spróbować własnych sił w ramach własnej działalności lub umowy o współpracę. Możliwości jest bardzo dużo. Jeśli Twój mózg jest już obyty w pisaniu i znasz się na SEO, możesz połączyć te dwie formy pracy, by zdobyć własnych klientów i zarabiać więcej. To jak będzie wyglądała Twoja praca zawodowa, jest zależne tylko od Ciebie. Fajnie, prawda? 🙂

Jakie cechy powinien mieć dobry SEO copywriter?

A tego nie wiedzą nawet najstarsi górale! Serio. Czasem, ktoś cichy i spokojny może zniknąć za ekranem monitora na cały dzień i wyklikać w tym czasie kilkadziesiąt tysięcy znaków (da się!). Innym razem totalny huragan, a może tornado wylogowuje się z życia codziennego i w kilka godzin dopieszcza kolejne treści na bloga. Merytoryczne, ciekawe, zoptymalizowane. Wszystkie zgodne z oczekiwaniami i klienta i robotów Google. Także, jeśli chcesz zostać SEO copywriterem, ucz się, dociekaj, szlifuj warsztat i będzie dobrze!

Ile zarabia SEO copywriter?

Tutaj padnie standardowe „to zależy” i nikt nie powinien się gniewać 😀 

Wypłata SEO copywritera zależy przede wszystkim od jego indywidualnego zaangażowania, czasu poświęconego na pracę oraz chęci. Czasem również od weny, ale wolę to nazywać samo mobilizacją. Co najważniejsze, górne widełki nie istnieją i jeśli chcesz zostać na pokładzie SEO statku, zacznij się z tą myślą oswajać, a czasem również traktuj ją jako koło ratunkowe od przyjaciela. W końcu w trudnych chwilach zawsze warto marzyć o tym, gdzie się pojedzie na wakacje, lub co się będzie robić, gdy odda się już ten uciążliwy, trudny, ogromny etc. projekt. 

Pracuj na własnych warunkach lub zdobądź wymarzony etat jako SEO copywriter! To się opłaca.

Złap ster i płyń z nurtem SEO rzeki wśród keywordsów, nagłówków i meta titlów. Podejmij wyzwanie, jeśli chcesz być sobie sterem i okrętem. Pamiętaj, że każdy ma podobne predyspozycje, a ze swoim mózgiem możesz w zasadzie zrobić wszystko, ponieważ jest on elastyczny. Chęć posiadania wiedzy oraz rzemieślnicza praca, o której czytałeś już na wstępie i z Ciebie zrobią SEO copywritera. 

A więc, jeśli chcesz zostać SEO copywriterem, to bierz się za robotę i ruszaj z nami w tę podróż!

Ahoj!

Ewelina Rutkowska
Ewelina Rutkowska

Wszechstronny umysł i nietuzinkowa osobowość sprawiają, że życie jest ciekawe, a projekty zawodowe nieszablonowe.

Współpraca z copywriterem może być korzystna dla dwóch stron. Teraz możesz to sprawdzić osobiście, bowiem łączy nas wspólny cel – zwiększanie zasięgów Twojej firmy w wyszukiwarkach internetowych.

Projektuję skuteczne teksty sprzedażowe i energiczne artykuły blogowe – uwielbiam zawodowe wyzwania.