Czym tak właściwie jest copywriting? Dla osoby całkowicie zielonej w tej dziedzinie wystarczyć powinno stwierdzenie, że zawód copy polega na pisaniu. Zapytasz: “pisaniu czego?”. Ano tak naprawdę wszystkiego, czego zażyczy sobie klient. Zakres pracy osoby tworzącej teksty może być szeroki jak rzeka i zaczynać się od pisania różnorakich broszur reklamowych, a kończyć na prowadzeniu stron internetowych, blogów czy też kont społecznościowych. I tu nasuwa się kolejne pytanie: ”w jakim celu?”. Oczywiście finansowym.
Dobra reklama = więcej sprzedanego towaru lub usługi. Profesjonalna strona internetowa, blog lub konto społecznościowe budzi zaufanie klienta, czyli buduje pozytywny wizerunek marki, co w konsekwencji przekłada się na liczbę tych klientów. Do czego zatem konkretnie może przydać Ci się copywriter w Twojej dziedzinie? Sprawdź, jakie są rodzaje copywritingu i gdzie możesz je wykorzystać?
Copywriting tradycyjny, czyli kilka słów o podstawach
Praca kopirajtera opiera się na treściach przeznaczonych dla ludzi. Teksty pisane przez copywriterów mają za zadanie zachęcić czytelnika do kupna danego produktu lub usługi, zagłębienia opisywanego tematu czy też zapoznania się z ofertą danej firmy. Treści mają być zbudowane zgodnie z prawami marketingu i czytelnik nie może przejść obok nich obojętnie. Ich zadaniem jest zainteresować klienta do tego stopnia, aby zareagował oraz zaspokoił wiedzę w tematyce, jakiej szukał na danej witrynie. Co to oznacza w praktyce? Dla copywritera to pisanie chwytliwych treści sloganów, banerów, wszelkiego rodzaju ulotek lub katalogów. Może się to również wiązać z tworzeniem sponsorowanych artykułów oraz np. ofert sklepów.
Oto podstawowe rodzaje copywritingu, które w kilku słowach zostały opisane poniżej:
- SEO copywriting,
- Copywriting sprzedażowy,
- Content copywriting,
- UX writing,
- Copywriting ekspercki (techniczny),
- Social media copywriting,
- E-mail copywriting,
- Mobile copywriting.
Czytaj dalej, jeśli chcesz poznać wszystkie te rodzaje copy!
#1 rodzaj copywritingu: SEO copywriting, czyli najbardziej popularna odmiana copy
Może zacznijmy od najważniejszego pytania, czyli czym tak właściwie jest to SEO, o którym wszędzie głośno? SEO (search engine optimization) to nic innego jak optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Polega ona na edycji kodu źródłowego strony w taki sposób, aby był dostosowany do przeglądarki i nie posiadał błędów zakłócających jego funkcjonowanie. Co ma zatem wspólnego copy z SEO? Razem budują niezwykle popularny rodzaj pisania. Prostymi słowami SEO copywriting jest to tworzenie tekstów SEO na strony internetowe z wykorzystaniem popularnych słów kluczowych (fraz) zgodnie z SEO, które w ogólnym rozrachunku podbijają w wyszukiwarce witrynę, na której zostanie umieszczony ten tekst. Proste i niezwykle skuteczne rozwiązanie na podbicie popularności Twojej witryny internetowej.
#2 rodzaj copywritingu: copywriting sprzedażowy — poznaj jego cechy charakterystyczne
Ten rodzaj copywritingu stworzony jest w tylko jednym celu i jest nim sprzedaż produktu lub usługi. Wszystkie treści, jakie powstają w wyniku takiego copywritingu, mają doprowadzić do transakcji. Ulotki, banery czy też oferty sklepów muszą nie tylko przykuć uwagę, ale powinny zachęcić czytelnika do skorzystania z właśnie tej, a nie innej oferty. Jest to trudne, ale nie niemożliwe zadanie 🙂
W przypadku tego rodzaju copywritingu zwraca się szczególną uwagę na trzy aspekty: grupę docelową odbiorców danego teksu (młodzież rządzi się swoimi prawami, natomiast dorosły konsument oczekuje zupełnie innego języka i przekazu), CTA, czyli call-to-action (zwrot używany w marketingu, który działa na podświadomość i zachęca do zakupu) oraz najważniejsze, czyli język korzyści (w dobrym tekście nie wystarczy zachwalać dany produkt, należy również przedstawić dowody, na to, że dany produkt jest klientowi wręcz niezbędny do życia 🙂).
Omawiając copywriting sprzedażowy nie sposób nie wspomnieć o tym, czym jest direct response copywriting. W tłumaczeniu na język polski jest to copywriting z bezpośrednią odpowiedzią. O co w nim chodzi? Jego głównym założeniem jest przekształcenie osoby zainteresowanej daną usługą lub produktem w klienta. Ma wywołać taki wpływ na czytelnika, żeby podjął działania, np. zasubskrybował coś lub zarejestrował się czy też stworzył konto. Najważniejszy w tym rodzaju tekstów jest:
- przekonujący ton tekstu — perswazyjne pisanie, które odnosi się do emocji czytelnika;
- język i układ zorientowany na klienta — połączenie prostego i bezpośredniego języka z podstawami psychologii;
- poczucie pilności — przedstawienie tzw. argumentów nie do odrzucenia;
- mocne wezwanie do działania — wpleciony przycisk lub link bezpośrednio do finalnej czynności.
#3 rodzaj copywritingu: content copywriting — czym jest i do czego go wykorzystać?
Jest to stosunkowo niedawno stworzone połączenie SEO copywritingu z copywritingiem tradycyjnym. O co w tym chodzi? Głównie o to, żeby stworzyć treści jak najbardziej zoptymalizowane pod wyszukiwanie w internecie, a jednocześnie zaspokajające oczekiwania czytelników pod względem merytorycznym. Będą to teksty stworzone do wszelkiego rodzaju poradników, instrukcji, czy też treści edukacyjne, ale napisane w sposób dostosowany do SEO.
#4 rodzaj copywritingu: UX writing — o co w nim chodzi?
Pozwala na tworzenie treści wspomagających czytelnika. W tekstach tego rodzaju chodzi o maksymalne ułatwienie i podniesienie komfortu czytelnika. Treści mają być łatwe i przyjemne w odbiorze, przedstawione w jasny sposób, ale jednocześnie prosto i czytelnie. Poza samym tekstem w tym przypadku ogromną rolę odgrywa także jego prezentacja. Czytelnik powinien mieć zagwarantowaną prostą ścieżkę rozwiązania swojego problemu, złożenia zamówienia czy też wypełnienia formularza. Nie ma prawa na chwilę zwątpienia, jakiegokolwiek niezrozumienia wytycznych lub treści.
#5 rodzaj copywritingu: copywriting ekspercki (techniczny), czyli wyższa szkoła jazdy
W zasadzie jest to content copywriting tylko taki trochę bardziej 🙂 Bardziej techniczny, bardziej szczegółowy i bardziej merytoryczny. W przypadku gdy odbiorcą jest wyspecjalizowany w danej dziedzinie fachowiec, nie wypada pisać po łepkach. Tekst musi być dostosowany do odbiorcy, a co za tym idzie, musi być fachowy. Copywriter piszący tekst ekspercki musi cechować się ponadprzeciętną znajomością danego tematu, właśnie dlatego wybierając taki rodzaj copywritingu, masz prawo oczekiwać rzetelnej fachowej wiedzy. Nierzadko do tego rodzaju pisania zalicza się prowadzenie bloga z danej dziedziny czy też przygotowywanie opisów specjalistycznych produktów.
#6 rodzaj copywritingu: social media copywriting — w jakim celu i dla kogo jest przydatny?
Polega na przygotowywaniu treści wrzucanych na wszelkie social media. Twitter, Instagram czy Facebook potrafią wykreować nowe gwiazdy i nowe marki, dlatego tak ważna jest praca również w tym zakresie internetu. Chodzi tu głównie o treści pisane, ale również różnego rodzaju filmiki lub grafiki. Zdarza się, iż copywriterzy podejmują się całkowitego prowadzenia kont społecznościowych. Dobrze zbudowane i tworzone konto np. na Facebooku pozwala firmom na zbliżenie się do różnych grup odbiorców, do których tradycyjna reklama mogłaby nie dotrzeć.
#7 rodzaj copywritingu: e-mail copywriting — co, gdzie i dla kogo?
Sprowadza się głównie do tworzenia treści wysyłanych drogą mailową zarówno do klientów, jak i wewnętrzne firmowe z ogłoszeniami oraz informacjami biznesowymi. Wszelkiego rodzaju newslettery, czy też maile reklamowe są podstawą tego rodzaju copywritingu. Przygotowywanie korespondencji z kolejnymi krokami po złożeniu zamówienia lub informacyjne o stanie zamówienia oraz wysyłce również wchodzą w zakres tego rodzaju copy. W skrócie wszystko, co możesz otrzymać drogą mailową.
#8 rodzaj copywritingu: mobile copywriting — czym jest i po co jest tworzony?
Wszystkie teksty, jakie tworzy się na potrzeby urządzeń mobilnych, można śmiało zakwalifikować do tego rodzaju copywritingu. Teksty dostosowuje się do małych ekranów i układa w sposób gwarantujący ich czytelność. Treści powinny być zwięzłe, jasne i czytelne, gdyż większość użytkowników urządzeń mobilnych nie czyta na nim książek, lecz poszukuje szybkiej odpowiedzi. Liczą się również chwytliwe nagłówki oraz zabiegi wyszczególniające poszczególne informacje bądź linki zewnętrze.
Rodzaje copywritingu, czyli różne modele pracy dla różnych potrzeb
Zdecydowana większość pracy copywritera składa się z pisania i to jest niepodważalny fakt, ale tylko Ci dobrzy wiedzą, jak pisać, żeby spełnić 100% oczekiwań klienta, mogą nazwać się dobrymi copywriterami. Żeby zaliczać się do tego zaszczytnego grona, nie musisz być dobry we wszystkim. Wystarczy, że opanujesz dwa lub trzy rodzaje copy, a będziesz miał co robić. Jeśli natomiast stoisz po drugiej stronie barykady i szukasz kogoś do pracy, wybierz ten rodzaj copy, który da Ci najwięcej korzyści.
Podsumowanie: czy copywriting jest Ci potrzebny i który rodzaj wybrać?
Jeśli po przeczytaniu tego artykułu, wciąż zastanawiasz się, czy copywriting jest potrzebny Twojej firmie, to uwierz mi na słowo, jest on Ci wręcz niezbędny! Dlaczego? Oto kilka przykładów:
- najprostszy i najważniejszy argument: dobry rodzaj copy podbije Ci sprzedaż;
- Twoja firma wskoczy na zupełnie inny level, kiedy zasady marketingu wprowadzą w niej specjaliści;
- jasne i przejrzyste treści sprawią, że klient będzie do Ciebie wracał;
- łatwe komunikaty i prosty proces logowania zachęcają do zakupów;
- e-mail copywriting pozwala na ogarnięcie całego systemu przesyłu informacji w Twojej firmie;
- dobrze prowadzone konto społecznościowe buduje markę firmy.
Jeśli choć jeden podany argument jest dla Ciebie istotny, zadzwoń do nas, a całą resztą zajmiemy się my!