Copywriting w ostatnich latach zyskuje na popularności. Zmiany w dotychczasowym schemacie prowadzenia firmy sprawiły, że większość znaczących przedsiębiorstw przenosi swoją działalność w czeluści Internetu. I tu pojawia się pytanie dotyczące copywritingu — co to jest, jakie niesie za sobą korzyści i kiedy jest najlepszy moment na skorzystanie z takich usług. Poznaj odpowiedzi na te i jeszcze wiele innych pytań związanych z SEO copywritingiem, e-mail copywritingiem i social media copywritingiem.
Copywriting — co to takiego? Definicja i cechy charakterystyczne.
Pisać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej… tak można sparafrazować popularną piosenkę Jerzego Stuhra, polskiego aktora. Podobnie jest z copywritingiem. Pisać może każdy, ale z jakim skutkiem? No właśnie. Jedni piszą do szuflady, inni na bloga. Są też tacy, którzy piszą do gazet. A copywriter pisze do Internetu. Tak. I to w bardzo szerokim znaczeniu. Copywriting ma wiele postaci i przybiera różne formy. Jednak za najważniejszy cel tej popularnej w ostatnich latach profesji uważa się tworzenie skutecznych i unikalnych treści, które mają na celu zwiększanie sprzedaży, zwrócenie uwagi odbiorców lub zachęcenie ich do wykonania konkretnej czynności. Pisząc w skrócie, to by było na tyle…
Rodzaje copywritingu. Czy znasz je wszystkie?
Jednak, jeśli chcesz poznać bliżej zawód copywritera, to koniecznie pochyl się nad poniższymi rodzajami specjalizacji. Podobnie jak w innych zawodach copywriting copywritingowi nie zawsze jest równy.
Ze względu na różne rodzaje treści, copywriting najczęściej dzielimy na poniższe odłamy:
- SEO copywriting — tworzenie treści, które są zoptymalizowane pod wyszukiwarki internetowe, przez co zyskuje się lepszą widoczność serwisu w sieci.
- copywriting sprzedażowy — pisanie treści, które mają na celu zachęcić odbiorców do zakupu konkretnych produktów.
- social media copywriting — tworzenie angażujących postów, które są publikowane na takich platformach jak Facebook, Instagram lub Twitter.
- e-mail copywriting — tutaj mamy do czynienia z treściami, które są tworzone na potrzeby kampanii e-mail marketingowych i mają na celu poinformowanie odbiorcy o nowej promocji, ofercie oraz sprawienie, by wykonał konkretną czynność.
Jakie korzyści niesie za sobą copywriting?
Copywriting we współczesnym świecie jest niemal niezbędny do wypromowania firmy bez względu na branżę. Każdy przedsiębiorca, który chce zwiększyć sprzedaż, widoczność strony www, lub poinformować większą rzeszę klientów o swoim istnieniu, by w przyszłości czerpać z tego korzyści finansowe, powinien skorzystać z usług profesjonalnego copywritingu.
Oto korzyści, które niesie za sobą skuteczny copywriting:
- zwiększa widoczność strony www w wyszukiwarce Google, co przekłada się na konwersję oraz bezpośrednio na sprzedaż.
- unikalne treści dopasowane do produktu lub usługi, oprócz widoczności w Internecie przedstawiają również korzyści, które otrzyma klient po dokonaniu zakupów.
- zwiększa się prestiż marki.
- zyski ze sprzedaży szybują w górę.
Jak zacząć przygodę z copywritingiem?
Wbrew pozorom, by rozpocząć pracę w copywritingu nie trzeba zdobyć tytułu doktora z dziennikarstwa lub z polonistyki, chociaż i tacy w tej branży pracują. Copywriting to praca, która wymaga od człowieka bystrości umysłu, umiejętności szybkiego przetwarzania informacji, bezustannego szlifowania swoich umiejętności, samozaparcia i świetnej organizacji czasu pracy. Czy tego możesz nauczyć się w szkole? Prawdopodobnie nie. Jednak poprawne posługiwanie się językiem polskim oraz znajomość gramatyki są wręcz niezbędne. Kursy, staże oraz nauka na własną rękę z pewnością pomogą Ci wdrożyć się w ten ciekawy świat. Nauczysz się branżowych słówek, poznasz działanie robotów Googla i wypracujesz schemat pisania poszczególnych rodzajów tekstu. Jeśli chcesz to robić dobrze i skutecznie, nastaw się na ciężką pracę. Zastanów się, czy Twój umysł jest tak kreatywny i płodny, by każdego dnia napisać od kilku do kilkunastu tysięcy znaków? Praktyka z pewnością będzie trudniejsza od odpowiedzi na to pytanie 😉
Copywriting — zlecenia, czyli właściwie co?
Copywriting najczęściej przybiera formę zleceń, co oznacza, że współpraca jest zadaniowa. Poszczególne teksty trafiają na stronę www partiami, co również może być wykonywane przez osobę tworzącą treści. Jednorazowe zlecenie może objąć napisanie tekstu na bloga, stworzenie kilkunastu lub kilkudziesięciu opisów. Najczęściej po oddaniu pierwszej partii tekstów sprzedaż zaczyna wyraźnie wzrastać, co skutecznie zachęca właściciela marki do zamówienia kolejnych tekstów.
Najpopularniejsze sposoby zlecania tekstów i zatrudnienia w copywritingu
Nie ma jednej i najlepszej formy zatrudnienia w copywritingu. Osoby, które trudzą się zawodowym pisaniem treści, często wybierają własną działalność gospodarczą. Aby podjąć decyzję o własnej firmie, trzeba mieć jednak żyłkę ryzykanta. Znaczna część copywriterów woli ciepłe posady w korporacjach i agencjach marketingowych, gdzie nie muszą martwić się o ilość zleceń i wysokość zarobków. Niektórzy są na tyle konsekwentni w działaniach, że rozwijają skrzydła i budują własną markę w copywritingu. Oferty pracy są skrajnie różne podobnie zresztą jak stawki (ale o tym później). Pracodawcy lub zleceniodawcy mają zróżnicowane oczekiwania i potrzeby. Dlatego, warto być elastycznym i dość wszechstronnym, by zdobyć pierwsze zlecenia.
Większość freelance copywriterów pracuje w formie zdalnej. Wybierając pracę na etacie, najczęściej twórca treści jest zobowiązany do codziennych wizyt w biurze, lub pracuje w formie hybrydowej, co w ostatnich latach stało się bardziej popularne.
Do najczęściej wybieranych form zatrudnienia w copywritingu się zalicza:
- etat,
- umowa zlecenie lub umowa o dzieło,
- własna działalność gospodarcza, czyli tak zwany freelance copywriting,
- współpraca na podstawie portali typu Useme.
Copywriting — zarobki, które Cię zaskoczą? Ile można zarobić na pisaniu tekstów?
Zastanawiasz się, jak wygląda w copywritingu cennik? Takie usługi nie mają z góry określonych stawek. Podczas tworzenia treści najczęściej rozliczenie odbywa się po podliczeniu napisanej ilości znaków ze spacją (zzs). Stawka jest mocno uzależniona od doświadczenia, wiedzy oraz skuteczności copywritera. Osoby, które piszą, by sobie dorobić do domowego budżetu, najczęściej mają niższe stawki od tych, które zajmują się copywritingiem zawodowo. Profesjonalny copywriting to dobrze płatny zawód. Jednak, by osiągnąć wyższe stawki, warto stale inwestować we własny rozwój.
Test: sprawdź, czy nadajesz się do pracy w copywritingu — cechy idealnego copywritera
Aby być skutecznym copywriterem, warto sprawdzić, czy ma się zestaw cech, które ułatwiają pracę w tym zawodzie:
- kreatywność,
- dociekliwość,
- sprawność językowa,
- lekkie pióro,
- wszechstronny umysł,
- elastyczność,
- terminowość,
- zdolności analityczne.
Dobry copywriter stworzy tekst o fotowoltaice, sprzedaży, części do pompy hydraulicznej i parapsychologii. Wszystko, co jest oparte na sprawdzonych źródłach można dobrze i unikalnie ubrać w słowa. Jednak ważne jest również flow… które sprawia, że odbiorca pochłonie tekst od leadu, aż do ostatniej kropki. I to jeszcze z przyjemnością!
Copywriting a rozwój, czyli jakie książki i kursy warto zaliczyć?
Bez względu na płynące korzyści oraz ilość zleceń, warto pamiętać, że rynek e-commerce wciąż się zmienia. Z tego powodu szkolenia, literatura tematyczna oraz publikacje branżowe powinny na stałe zagościć w życiu każdego, kto z copywritingiem jest związany w jakikolwiek sposób. Biblia copywritingu dla każdego wygląda nieco inaczej. Jednak do osób, które z pewnością warto poznać w tej branży, można zaliczyć twórczość Artura Jabłońskiego, Ewy Szczepaniak, Grzegorza Strzelca oraz wielu innych znanych i cenionych specjalistów.
Myślę, że teraz już wiesz, co to jest copywriting. Można powiedzieć, że copywriting rządzi się swoimi prawami i zalicza się go do wolnych zawodów. Tutaj liczy się kreatywność, unikalny sposób postrzegania świata i umiejętne przelanie myśli na klawiaturę. W zamian za to można otrzymać nienormowany czas pracy, biuro w dowolnym miejscu na ziemi i pisanie treści, które dają radość. Aby rozpocząć pracę bez falstartu, z pewnością warto przygotować copywritingowe portfolio, w którym znajdują się najlepsze teksty w różnej formie.
Na copywriting zawsze jest dobry moment. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż, skorzystaj z usług profesjonalnego copywritera. Ta praca ma ogromną moc!